Kies je favoriete radiostation

Dossiers

In gesprek met: Edo Peters [Radio 192]

In gesprek met?

Edo Peters is geboren in 1965 in Amsterdam. Al op 11-jarige leeftijd maakt hij radioprogramma's bij de publieke omroepen en is hij dan ook al met zijn stemmetje te horen in tv- en radiospotjes. We zijn inmiddels ruim 25 jaar verder waarin hij heel wat radio- en tv-stations verslijt. Mede door zijn stages en studies in de VS presenteert hij even makkelijk in het Amerikaans en Engels als in het Nederlands.

Hij is (terwijl hij voor de publieke omroep bleef werken) in de jaren tachtig onder meer te horen bij Radio Waterland, Radio Atlantis, Focus, Decibel, Octaaf, Counterpoint FM en diverse Belgische stations. Hij speelt in diverse bands en ook als club-dj heeft hij veel werk. Verder speelt hij als sessiemuzikant mee op platen, en produceert hij ook enkele albums.

Edo stapt in de 2e helft van de eighties aan boord van het legendarische radiozendschip Ross Revenge. Daar is hij DJ en nieuwslezer, zowel in het Engels op Radio Caroline, als in het Nederlands op Monique, Radio 558 en Radio 819. Hierna legt hij samen met enkele bootcollega's de basis van het huidige Stadsradio Rotterdam, toen nog Europoort Radio. Verder is hij dan betrokken bij Extra 108 in Amsterdam waar hij samen met iemand een nieuwsdienst opzet. Vlak na de start van de commerciële radio in Nederland wordt Edo wordt ingelijfd bij Radio 10 en Power FM als nieuwslezer, en houdt het vele jaren vol als producer en DJ bij Radio 10 Gold. Verder is hij ook een geoefend geluids- en studiotechnicus, en is verder vele jaren een vaste waarde op tal van roadshows.

Via zenders als Classic FM, TV 10 Gold, TMF en RTL 5 komt hij als voice-over terecht bij SBS 6, NET5 en V8, waar hij wekelijks bij diverse programma's te horen is. Ook leest Edo enige tijd nieuws bij het ANP. Hij beheerst als stem talloze typetjes en imitaties, zoals wijlen Philip Bloemendal (Polygoon Journaal). Edo spreekt ook voor veel bedrijven en radiostations documentaires, spots en promo's in. Tevens componeert en produceert hij commercials. Edo beheerst diverse instrumenten en heeft een eigen opnamestudio achter zijn huis laten bouwen.

Edo Peters is verder dagelijks te horen op Radio 192 (AM 1332 en kabel) tussen 16.00 en 17.00 uur.

Je hebt bij de publieken gewerkt, wat zijn nu de verschillen met de piraten waar je actief was?

Jeeminee… bij de publieken heb ik natuurlijk kunnen profiteren van de vakkennis, daar waar het de techniek betreft. En uiteraard ben ik goed gecoached. De respectievelijke opleidingen bij het toenmalige Santbergen hebben mij geen windeieren gelegd. Bij de clandestiene radio heb ik vooral geleerd om creatief bezig te zijn (houdt je van de straat) en te zoeken naar, zeker in die tijd, nieuwe vormen van radio. Dat was er wel in de VS, maar Nederland had slechts verzuilde publieke omroep. Het is nu nauwelijks meer voor te stellen dat horizontale programmering een onbekend begrip was toen.

Je hebt ook een eigen studio laten bouwen voor je bedrijf Media Voice Productions. Betekent dit dat je tegenwoordig alles helemaal zelf doet op het gebied van productie en voice-overs?

Studio bouwen was bittere noodzaak… als muzikant wil je toch ook je ei kwijt kunnen. Dus op een gegeven moment bedacht ik me dat het wel erg handig zou zijn als ik bijvoorbeeld om 03.15 uur met een goed idee rechtop in bed zou zitten, dat ik dat dan om 03.16 uur kon opnemen in mijn eigen studio ;-) Zo is het eigenlijk gekomen. Dat ik aan die studio bedrijfsmatig ook het nodige voordeel ontleen was alleen maar erg handig, maar het zonder last van anderen musiceren heeft aanvankelijk de doorslag gegeven voor de bouw.

Je presenteert net zo makkelijk in het Engels als in het Nederlands, hoe is dit zo gekomen, en zou je het geen uitdaging vinden om weer eens te werken voor een Engels / Amerikaans radiostation?

Ik heb ooit de stoute schoenen aangetrokken en heb een ticket Amerika geboekt en ben daar gewoon een tijdje gaan shoppen naar radiostations. Bovendien heb ik veel familie in de States waar ik ook de nodige contacten aan over heb gehouden. Ik heb waar het maar kon stage gelopen, en op een gegeven moment kon ik er ook aan de slag en wat radio studeren. Nuttige met het aangename verenigen, en ik heb werkelijk alles geleerd, van techniek tot presentatie, van promo's schrijven tot nieuwslezen, en van het wikkelen van jinglecarts tot het onderhouden van studioapparatuur. Ik heb gewoon die kennistrechter op mijn harses opengezet en flink laten gieten…

Je hebt ook in diverse bands gespeeld en je was zelfs club-dj. Waarom ben je daar nooit mee doorgegaan?

Niet verder vertellen hoor, maar ik doe beide nog steeds… en dezelfde muziek ook nog eens. Nu zijn het voornamelijk dance-classics parties, en tot mijn niet geringe verbazing voor een veelvoud van de honoraria van destijds. De retro-hype is al een tijdje goed merkbaar in mijn agenda. En muziek spelen is altijd leuk…

In de 'eighties' was je ook te horen op verschillende zeezenders. Hoe kijk je nu terug op die tijd?

Met heel warme gevoelens. Met veel ‘mede-bootvluchtelingen’ heb ik ook vandaag de dag nog altijd contact. Zowel met de Engelse als de Nederlandse collega’s. Ik MOEST EN ZOU ooit op zo’n boot werken, want je hoorde alle verhalen, het was een vervulde jongensdroom. Bovendien was het werken bij de zeezenders doorgaans een goede opstap naar iets anders… Ik had het voor geen goud willen missen… ik ben ook nooit zeeziek geweest, niet geheel onhandig. En het heeft wel wat om programma te doen op de Noordzee als er net noordoost 9 opsteekt. Dan is het geen radio meer, maar rodeo… maar alle romantiek ten spijt, het leven aan boord van een zendschip kon ook saai en eenzaam zijn.

Je bent bij ons het meest bekend als nieuwslezer. Wat ben je zelf nou het liefst: nieuwslezer, dj, producent of speel je het liefst met stemmetjes?

Weet je, het maakt me niet eens heel erg uit. Ik moet gewoon mijn dagelijkse dosis radio hebben, ik ben een ware radiojunk. Radio is ook geen hobby of beroep wat mij betreft, maar een "way of life". Gelet op mijn passie voor muziek zou ik zeggen dat ik het dagelijkse radio-deejayen wel heel erg leuk vind. Ik moet gewoon mijn ei kwijt, en dat lukt met musiceren, produceren of stemmetjes doen ook heel goed hoor…

Wat is tot nu toe het hoogtepunt uit je radiocarrière?

Hahaha, ik ken alleen maar dieptepunten… zakelijk zijn er wel veel hoogtepunten, maar dat is verder niet zo bijster interessant. In zijn algemeenheid zou ik zeggen dat radio een hoogtepunt is in mijn carrière, dan heb ik je vraag mooi omzeild toch? Zonder gekheid… mijn eerste programma aan boord van het zendschip Ross Revenge voor de Britse kust (Radio Caroline) vond ik super, en ook al die klussen in de VS vond ik geweldig. Ik heb geen specifieke voorkeur voor gebeurtenissen, ik heb het altijd naar mijn zin op de radio.

Je hebt ook lange tijd bij het ANP gewerkt als nieuwslezer, waarom ben je daar mee gestopt?

Ik heb overal wel nieuwsgelezen, vorig jaar nog bij heel wat stations tegelijk via ANRS in H’sum, naar een idee van een goede vriend van me, Herbert Visser. Dat kon bestaan bij de gratie van de traditioneel wat starre opstelling van het ANP, en werd al heel snel een concurrent van jewelste. Niet veel later was een huwelijk met de “duivel” onvermijdelijk, dus toen werd ook ik ingelijfd bij het ANP, en verhuisden we naar Rijswijk. Aan die ANP-cultuur heb ik alleen nooit kunnen wennen. En kwaliteit lijkt er tegenwoordig wel ondergeschikt te zijn aan de uurprijs van sommige nieuwslezers… ik hoor nu soms stemmen, brrrrr.

Tegenwoordig ben je op Radio 192 te beluisteren, vanwaar deze keuze?

Ik werd uitgenodigd om een bijdrage te leveren aan de zeezenderweek tijdens de zomer, en kreeg direct een verzoek er maar meteen te blijven. En Radio 192 is in veel opzichten uniek, waar mag je nou nog zelf bepalen wat je draait? Verder tref ik hier talloze oud-collega’s aan die op de traditionele manier radiomaken met, mag ik wel zeggen, een glimlach van oor tot oor. Het is zo verdomde leuk bij 192… klinkt plakkerig, maar het is zo. En ik had me al een hele tijd geleden voorgenomen alleen nog dingen te doen die ik superleuk vind dus…

Heb je nog ambities op radio-/mediagebied?

Ik acht mij zeer bevoorrecht dat ik er al sinds mijn prilste jeugd een betaalde hobby aan heb, die me nu al 26 jaar van de straat houdt. Ik heb het ongelooflijk naar mijn zin met alles wat ik doe. Of het nu voice-overs betreft bij SBS-programma’s, draaien op 192 of gewoon lekker jammen met een stel muzikanten, elke dag is een feestje!

Hoe zie je de toekomst van de Nederlandse radio tegemoet, met het oog op de toekomstige frequentieverdeling?

Ik hoop dat de politiek inziet dat iedereen een kans moet krijgen. Wellicht wordt radio straks nog veel meer gesegmenteerd dan nu het geval is. Als er maar voldoende KEUZE blijft voor de luisteraar. Iemand die de hele dag nieuws wil horen moet dat krijgen, iemand die herinneringen wil ophalen aan fantastische muziek van vroeger met dito DJ’s verdient een 100% oldieszender als 192 op FM en geen excuus met ook Britney Spears. Ik denk dat de grootste klappen gaan vallen bij de “allemaal in dezelfde vijver vissende hitstations”.

Bij Radio 192 behoor je tot de 'jonge garde'. Hoe is het om samen te werken met legendarische radiomakers als Eddie Becker en Ferry Maat?

Eddie is zeer prettig (gehoor-)gestoord, hahaha. Hij heeft het momenteel superdruk met het prachtige magazine Flashback waarvan hij de uitgever is. Op zijn plek zit voortaan Luc van Rooij, de stem van Yorin. Maar Eddie kan het ook niet laten, dus die horen we binnenkort wel weer op een ander tijdstip terugkeren. Ja, en Ferry Maat nam mij ooit aan bij Radio 10, en we kunnen het erg goed vinden. De man is in zijn respectievelijke vakgebieden een soort instituut geworden en heeft mij altijd zeer geïnspireerd als radiomaker. Dat hij de gelederen is komen versterken is een goeie move. Ferry heeft ook weer ouderwets plezier in zijn show. En wat wil ik nou nog meer met zo’n ‘voorprogramma’? Ik heb trouwens met veel 192-collegae in eerdere situaties samengewerkt, dus het voelt iedere dag een beetje als thuiskomen. Allemaal toppers die hun sporen ruimschoots hebben verdiend.

Er wordt wel eens gezegd dat een radiostem in het Engels mooier klinkt dan in het Nederlands, omdat in de Engelse taal van nature lager wordt gesproken. Jij hebt in beide talen radiogemaakt. Denk je dat die bewering waar is?

Het Engels leent zich in sommige gevallen iets beter voor de radio, omdat de zinnen compacter zijn en je daarmee soms meer kunt knallen met slimme tekstjes. Maar ik vind Nederlands ook erg mooi als taal; jammer alleen dat bijna niemand die taal meer echt goed lijkt te beheersen. We springen er te laks mee om, vind ik.

Je bent al op hele jonge leeftijd begonnen met radio, terwijl de meeste mensen pas later beginnen. Zie jij het als een voordeel om zo jong mogelijk je eerste radioprogramma's te maken?

In termen van ervaring opdoen zeer zeker. En zou ik het weer doen? Ja.

Heb je naast je radiocarrière ook nog andere bijbaantjes, bezigheden of hobby's of heb je nog iets toe te voegen waar we het niet over gehad hebben?

Je kunt me wakker maken voor hyperverse sushi, en ik mag dat ook regelmatig zelf (met alle toeters en bellen) zelf bereiden. Koken is een grote hobby van me, net als uit eten gaan trouwens. Verder probeer ik zo vaak als maar kan uit te waaien op de golfcourse voor een ontspannend middagje mikken zonder piepende telefoons. En nog iets… gelukkig nieuwjaar.

Edo Peters

Gerelateerde Artikelen