Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Dit (was) is Veronica?

Columns

We hebben het allemaal in de krant en bij radio.nl kunnen lezen: het bestuur van Veronica stapt op, de redenen zijn de tegenvallende kijkcijfers. Gem. maar 14.000 kijkers stemmen af op Veronica TV, en de meeste mensen hebben niet eens een (nieuwe) plek op hun afstandsbediening aan de zender toegewezen.

Dus dan maar zelf bij mij op de zaak geïnformeerd, en alles werd bevestigd: velen hadden nog niet gekeken, en die het wel hadden gedaan, hadden na een korte stop doorgezapt. Want wat ze daar zagen, was nogal raar en spraak niet aan, men miste vooral de typische TV ingrediënten: series, shows enz.

De redenen voor het ontbrekende succes schijnen dus te zijn:

Ongewone programmering: geen speelfilms, geen series, geen documentaires, geen nieuws + weer, geen quiz of game-shows. Nee, alleen maar drie "praatprogramma’s" (een kruising ergens tussen Live & Cooking en Barend & Van Dorp) die doorlopend worden herhaald. Stel, dat SBS of RTL in de prime-time eerst twee keer achter elkaar dezelfde aflevering van 'Vriendin voor het leven' zouden uitzenden, en daarna driemaal dezelfde aflevering van de "A-Team", dat zou niet lang goed gaan.

Ontbrekende naamsbekendheid: voor de start waren er wel twee weken lang onopvallende billboards langs de wegen dat men samen met Kindernet/Nikelodeon een nieuw kanaal zou beginnen, maar toen de uitzendingen waren begonnen, verdwenen deze posters al gauw weer en een vervolg campagne kwam er niet. Men dacht wel, we zijn toch zo bekend.

En ook het programma schema zelf wordt (behalve in de Veronica gids) maar heel klein gecomprimeerd ergens tussen National Geographic Channel en EuroSport in de gidsen neergezet, of helemaal niet.

De vraag is natuurlijk aan de andere kant (om even op het eerste argument terug te komen), of Nederland nog op een nieuwe zender met US-Amerikaanse series en snelle quiz shows zit te wachten, want daar hebben we al 10 stuks van, en alle US-series hebben we langzamerhand wel gezien, en ook alle shows en quiz formaten zijn al verkocht en vertoond. Dus hoe kan een zender zich daar nog onderscheiden? En het feit is waarschijnlijk ook dat men tegen de koopkracht van een Publieke Omroep, een HMG Groep en SBS/Net niet opkan.

Misschien de volgende ideeën: probeer de drie programma's die je dus nu produceert beter te positioneren, en vul de rest alsnog met series op. Maar met wat dan?

Wat ik nu zeg, ligt op het eerste gezicht niet voor de hand, maar ga eens met de VTM praten. Deze Vlaamse zender uit Vilvoorde, is zeg maar "het RTL 4 van België" en heeft elke avond een prima nieuws uitzending, die in Nederland echter niet te zien is, want VTM is hier nergens op de kabel. En als je toch met VTM praat, neem ook gelijk een paar afleveringen van Wittekerk of andere soaps over.
Flikken en Jambers zijn immers razend populair, en de VTM produceert nogal wat.

En tip 2: in Zuid-Amerika worden veel soaps (a la As The World Turns en Bold & Beautiful) geproduceerd: koop dus een of twee Spaanstalige telenovela's. Die waren nog nooit op TV in Nederland, en er zijn genoeg vrienden van Zuid Amerika en mensen die een affiniteit met de Spaanse taal hebben, om te kijken. Of praat eens met de Oosterburen, die hebben zo'n 25 commerciële TV zenders, en zeker nog een ziekenhuis serie of krimi reeks te koop.

Dan weer een leuke reclame campagne, in de trend van "kijk, nieuwe series, nog nooit eerder in Nederland op de buis geweest" en leuke eigen programma's. En dan moet het toch lukken??


Succes.
Bernd Kueck.

Gerelateerde Artikelen