Kies je favoriete radiostation

Dossiers

In gesprek met: Kees Toering [Radio2]

In gesprek met?

Kees Toering werd geboren op 14 september 1954 in het Overijsselse Wanneperveen. Na een opleiding te hebben gevolgd aan de HBS in Meppel rondde hij in 1980 een studie Geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen met succes af. Kees besloot hierna iets anders te gaan doen en zich te storten op een baan in de media. Zijn carriere bij de radio begon toen hij direct na zijn studie op 25-jarige leeftijd bij Radio Noord in Groningen terecht kwam.

Daar werkte hij zes jaar. Als redacteur, programmamaker en verslaggever kreeg hij de fijne kneepjes van het radiovak onder de knie.

In 1986 besloot Kees dat het tijd was om een stapje hoger te gaan. Hij werd aangenomen bij Radio Nederland Wereldomroep. In eerste instantie was hij hier ook werkzaam als redacteur, programmamaker en verslaggever. In 1990 promoveerde Kees tot eindredacteur van de Nederlandse afdeling van Radio Nederland Wereldomroep.

Na een jaar besloot Kees deze baan in te ruilen voor het werken bij de landelijke publieke omroep. Hij kwam bij de Vara terecht. Daar was Kees Hoofd Radio 2. Hij was eindverantwoordelijke voor de Vara-programma's op die zender. In 1995 zocht Radio 2 een nieuwe zendercoordinator. Voor Kees was deze baan een logische stap in zijn carriere en zodoende stapte hij over naar de NOS.

Inmiddels zwaait hij alweer bijna acht jaar de scepter over een van de best beluisterde radiostations van Nederland. Kees stond onder meer aan de basis van het verder ontwikkelen van de horizontale programmering en bedacht de zo succesvolle themaweken en de Top 2000.

Recent hield hij zich onder meer bezig met het in gang zetten van een eigen nachtprogrammering voor Radio 2. Het succes van de zender blijkt wel uit de meerdere Marconi Awards die het publieke station de afgelopen jaren mocht ontvangen. In 2001 werd Kees bovendien door omroepmedewerkers gekozen tot Radioman Van Het Jaar.

Je studeerde Geschiedenis, niet de meest voor de hand liggende opleiding voor iemand die kort daarna in de mediawereld zou belanden. Hoe ben je van je studie bij de radio terechtgekomen?

Nou, zo vreemd is het ook weer niet. Veel historici komen in de journalistiek terecht. Ik heb de eerste jaren bij de radio eigenlijk ook alleen maar nieuwsradio gemaakt. Eerst dus regionaal en daarna nationaal en mondiaal. Maar de manier waarop ik bij de (regionale) radio kwam was wel grappig. Tijdens mijn studie had ik een part time baan als barkeeper in een populair gronings etablissement. Daar kwamen veel journalisten van het Nieuwsblad en van Radio Noord. En opeens stond daar, een week na mijn afstuderen, de toenmalige directeur van Radio Noord aan de bar. Hij wist dat ik klaar was met mijn studie en ook dat ik niet mijn hele leven achter de bar zou willen blijven staan. Je kunt volgende week bij Radio Noord beginnen, als bureau redacteur liet hij me weten. En een week later zat ik bij de radio.

In het verleden ben je ook zelf te horen geweest als programmamaker en verslaggever. Mis je het presenteren?

Nee, helemaal niet. Ik heb het met veel plezier gedaan, maar na honderden interviews had ik het wel gezien. Ik vond mezelf bovendien geen top verslaggever of presentator. Ik merkte dat mijn talenten meer op het leidinggevende vlak lagen. Hoewel, een mooi album muziekprogramma presenteren…………….. Maar zoiets combineren met mijn huidige functie is iets wat m.i. absoluut niet kan.

Moet je als zendercoordinator regelmatig verantwoording afleggen, bijvoorbeeld bij de NOS, of kun je voornamelijk je eigen gang gaan?

Nee, ik kan natuurlijk niet zomaar mijn eigen gang gaan. Dat kan denk ik nergens. Ik heb te maken met mijn baas ( de Raad van Bestuur) en met de omroepen die op Radio 2 uitzenden.

Maar ik heb gelukkig wel ruimte gevonden om mijn eigen ideeen voor Radio 2 om te zetten in programma’s. Zo zijn uiteindelijk themaweken als de Weken van de Jaren 60, 70 en 80, de Albumweek en de Top 2000 op de zender gekomen. Maar natuurlijk niet zonder enig overleg.

Welke zender zie je als voornaamste concurrent voor Radio 2 en waarom?

Dat zijn er een paar. Natuurlijk Sky Radio, maar ook de Regionale Omroepen , Radio 10 en 3FM. Je ziet ook, dat met name van die zenders nogal wat luisteraars naar de Radio 2 Top 2000 gaan. Genoemde zenders hebben programmatische elementen die Radio 2 ook heeft. Aan de andere kant, wat zijn concurrenten? Genoemde radiostations hebben geen van allen het format en de sound van Radio 2. Daarin zijn we uniek.

Enkele maanden geleden is Radio 2 begonnen met een eigen nachtprogrammering. Waarom heeft het zoveel jaren geduurd voordat hiermee begonnen is?

De omroepen hadden ieder op zich niet veel belangstelling voor de nachten. Weinig luisteraars betekent weinig mogelijkheden om je als omroep te profileren. Terwijl het natuurlijk wel wat geld kost.
Maar als aanvoerder van de hele zender zag en zie ik het belang wel. Radio 2 kan zich als geheel uitstekend profileren met een eigen nachtprogrammering en bovendien kun je je als grote zender niet meer permitteren om niet 24 uur per dag je luisteraars te bedienen.

Denk je dat de frequentieverdeling van de commerciele zenders nog invloed op het marktaandeel van Radio 2 zal hebben, of niet?

Ik ben niet zo bang voor nadelige effecten voor Radio 2. Zo op het eerste gezicht zou je denken dat een gouwe ouwe zender een bedreiging voor Radio 2 is. Maar Radio 2 is natuurlijk helemaal GEEN gouwe ouwe zender. We draaien ook veel recente muziek en daarnaast doen we aan nieuwsvoorziening en aan bijvoorbeeld cabaret/kleinkunst. Allemaal zaken die Radio 2 een uniek format geven en waarvoor luisteraars naar de zender luisteren.

Daarnaast denk ik dat er nog voldoende rek zit in de luisteraars potentie van Radio 2 en daar gaan we de komende maanden ons nog eens weer extra op richten. Meer concurrentie houdt ons in ieder geval allemaal lekker scherp.

Voor welke andere zender zou je kunnen / willen werken?

Da’s een hele lastige. Ik vind namelijk dat ik nu werk bij het leukste en beste station van Nederland. Maar ik zou nog wel eens een radiostation willen runnen waar alleen maar de mooie album muziek langskwam. Alleen maar de “classic albums”. Van Steely Dan en Little Feat tot Bonnie Raitt en Jackson Browne. Zeg maar, Radio Eigen Platenkast.

Bij de publieke zenders heb je te maken met de verschillende omroepen. Is het als zendercoordinator niet moeilijk om alle bespelers van Radio 2 tevreden te houden?

Zeker in het begin, de eerste 3, 4 jaar was dat natuurlijk niet gemakkelijk. Iedereen moest wennen aan samenwerken en aan het idee dat de zender als geheel zich ging profileren. In dat spanningsveld moest en moet ik mijn werk doen. Je kunt je voorstellen dat toen het bergopwaarts ging met Radio 2 het met die samenwerking ook veel beter ging. En nu staat er gewoon 1 station, met daarop programma’s van 8 zeer tevreden omroepen.

Wat zou er van je leven terecht zijn gekomen als er geen radio bestond?

Ik denk toch dat het iets te maken zou hebben met horeca en muziek. Samen met een vriend , waarmee ik samen achter de bar stond en met wie ik samen dj werk deed, heb ik vaak plannen gehad om muziekevenementen te organiseren. In discotheken bijvoorbeeld. Grappig is dat die vriend nu een bedrijf heeft dat evenementen organiseert en dat ik bij de Radio werk, veel met muziek bezig ben en regelmatig concerten etc. organiseer.

Een ding is wel zeker: wetenschapper of leraar geschiedenis zou ik nooit zijn geworden.

Welke dj’s / presentatoren vind je momenteel goed?

Gelukkig hebben we er op Radio 2 een heleboel van. Maar daarnaast vind ik Rob Stenders van 3FM erg goed (hij zit overigens ook in de Radio 2 nacht) en Rob Trip op Radio 1.

Voor de millenniumwisseling kondigde Radio 2 aan een Top 2000 uit te zenden, wat een groot succes werd. Kort daarna kwamen veel andere zenders met een zelfde soort idee. Is het niet ontzettend frustrerend om te zien dat goede ideeen direct door de concurrentie worden overgenomen?

Nee, allerminst. Ik beschouw het als een compliment. Ook andere themaweken zijn door sommige stations overgenomen, maar meer dan een poging daartoe is het nooit geworden. Het origineel is meestal toch beter dan de copie. Vergis je niet, zo’n themaweek bedenken is een ding en lijkt simpel, maar een goede uitvoering is andere koek. Daar gaat een heleboel tijd en creativiteit in zitten. En dat hebben wij allemaal in huis, meer dan ieder ander station.

Wat vind jij als zendercoordinator van Radio 2 van het huidige beleid dat bij 3FM wordt gevoerd?

Volgens mij gaat het de goede kant op met 3FM. Mijn collega Florent Luijcks heeft een hele duidelijke visie op hoe het daar moet worden en is daar ook heel helder in. Dat betekent keuzes maken en daardoor een hoop gesodemieter, maar het kan niet anders. Je kunt niet iedereen tevreden stellen. Waar hij nu mee te maken heeft lijkt erg veel op de situatie waarin ik een aantal jaren geleden met Radio 2 verkeerde. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat Florent het voor elkaar krijgt om 3FM weer op de kaart te zetten.

Kees Toering

Gerelateerde Artikelen