Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Personalityshows

Columns

Volgens mij zijn er twee soorten radioprogramma's. Je hebt programma's die zijn gebaseerd op een concept en je hebt programma's die drijven op het succes van één persoon. Deze "personalityshows" zijn de laatste jaren aardig in opmars.

Edwin Evers heeft er een flink belegde boterham mee verdiend, Robert Jensen idem. Noordzee heeft nu Gordon, Radio 10 FM heeft Dave Donkervoort. En zo kan ik wel even doorgaan. De onderlinge concurrentie wordt steeds groter. We kunnen immers maar naar één zender tegelijk luisteren.

Een personalityshow kan een ware hit zijn voor een radiostation en ze kunnen er dus lekker aan verdienen. Maar het maakt de zender ook meteen erg kwetsbaar. Immers, als die ene persoon wegvalt door ziekte of ontslag, moet je maar weer afwachten wat er gebeurt met de luistercijfers van je station. Situaties die zijn gebouwd rondom één persoon zijn per definitie gevaarlijk. Niet voor niets leren ze je bij "multi-level-marketing" als eerste: maak jezelf vervangbaar. Zorg dat anderen hetzelfde kunstje ook beheersen, vorm een team en sta samen sterk.

Kijk, dan komen we dus al snel terecht bij de concept-radio. Als je zorgt voor een goede formule voor de samenstelling van een programma, kun je eigenlijk al niet meer stuk. Mits je die formule laat uitwerken door mensen die verstand van zaken hebben en beschikken over de nodige kwaliteiten. In principe maakt het bij een goede formule veel minder uit welke namen er schuil gaan achter de productie. Kijk maar naar het nieuws. Er zijn heel wat nieuwslezers voor de NOS en voor het ANP aan de slag, maar zolang ze een goede stem hebben maakt het mij weinig uit wie er leest.

Bij BNN maken ze op zondagmiddag een heel aardig programma onder de titel "That's Live". In feite keren ze ermee terug naar de basis van het radiomaken. Live voor een publiek worden onderwerpen besproken die veel mensen kunnen boeien. Er komen bekende gasten langs en er is een stuk live muziek van een nationaal of internationaal artiest. Kortom: lekker gevarieerd. Elke week hetzelfde concept, uitgewerkt op basis van de actualiteit. Sander de Heer is gewoonlijk de presentator van het programma, maar hij wordt ook wel eens vervangen door een collega.

Door mijn columns voor deze website heb ik vorig jaar een uitzending van "That's Live" mogen bijwonen. Sindsdien kom ik er regelmatig. Sander de Heer presenteert het programma leuk en losjes. Als ik naar hem kijk, denk ik bij mezelf: ,,Dat kan ik ook''. En dat bedoel ik beslist niet nadelig tegenover hem, want zoals gezegd, hij doet het goed. Maar het is natuurlijk niet de Sander de Heer show en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Hij is vervangbaar in dat programma en met 15 jaar microfoonervaring durf ik te stellen dat ik de presentatie best eens zou kunnen overnemen.

En dat is mooi. Want zoals ik dat zou kunnen, zouden nog honderden collega's in het land dat kunnen. Het concept gaat dus niet snel verloren. Zolang er markt voor is, kan het programma worden voortgezet. Ongeacht de presentator die de klus uiteindelijk zal moeten klaren. Daarmee speel je als omroep op zeker. Je kunt gewoon 52 weken per jaar je ding doen en hoeft je geen zorgen te maken over de populariteit van een individu. Dat lijkt me wel zo relaxed. En da's nou precies het gevoel dat ik krijg als ik daar rondloop. Lekker relaxed. Terwijl toch alles tot in detail wordt doorgesproken...

Raimond Bos.

Gerelateerde Artikelen