Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Survival Radio

Columns

Het zijn momenteel barre tijden voor de Nederlandse radio om er maar weer eens een cliché tegenaan te gooien.

Veel stations vechten nog altijd om het hoofd boven water te houden of zijn door de eeuwigdurende frequentiesoap, die zijn eigen dieptepunt nog lang niet lijkt te hebben bereikt, al kopje onder gegaan.
Ook economisch zit het tegen en meestal is dan het reclamebudget van de adverteerders het eerste waarin gesneden wordt.

Ook met mijn eigen voormalige radiostation heeft het op z’n zachtst gezegd wel eens tegen gezeten, al moet ik achteraf wel zeggen dat de ervaring onbetaalbaar is gebleken.
Zo leer je nog eens wat over radio en hoe je je hoofd boven water houdt in moeilijke tijden.
Omdat ik zelf ook de beroerdste niet ben en altijd heb mogen steunen op goede adviezen van anderen binnen en buiten de radiobranche, bij deze een aantal nuttige tips van mij voor degenen die gek genoeg zijn om ook een radiostation te willen.
Alle adviezen zijn gebaseerd op praktijkvoorbeelden uit de tijd van mijn eigen station wat inhoudt dat er geen woord van gelogen is.

Goede raad is duur, dus doe er je voordeel mee !

Hou je businessplan ver bij de bank vandaan.
De kans dat de bank een radiostation financiert is ongeveer net zo groot als de kans dat je geraakt wordt door de bliksem. Tijdverspilling dus.
Verder is het niet ongewoon dat men bij de bank je station voor een kabelkrant aanziet, ook niet na twee keer uitleggen.
Een draagbare radio met daarin een demotape van het station meenemen naar een financieringsgesprek is overigens géén goed idee.

Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk prijzen kunt weggeven aan familie en vrienden.
De eerste maanden wil er geen hond bij je adverteren omdat het aantal medewerkers van je station het aantal luisteraars veruit overstijgt.
Het kan dan gebeuren dat je enige adverteerders middenstanders zijn die ervoor betalen als hun naam wordt genoemd bij het weggeven van prijzen die zij ter beschikking stellen.
Als je dan zo diep bent gezonken dat je zelfs loempia’s op de radio weggeeft waar je maar niet vanaf komt, kunnen familieleden en vrienden uitkomst bieden.
Het is wél handig om ook pizza’s weg te geven. Die kun je dan ook een keer zelf houden als het geld echt op is.
Je hongerige medevennoot is vast bereid om de winnende luisteraar te imiteren.

Raak bevriend met je buren.
Als je noodgedwongen zes weken lang zonder gas en licht zit omdat je de rekeningen niet meer kunt betalen, kun je vast wel wat stroom van ze ‘lenen’ zodat de uitzendingen door kunnen gaan.
Mocht je het geluk hebben dat de studio naast een voormalig kraakpand is gevestigd waarvan de bewoners je station helemaal te gek vinden, dan is dit zeker geen probleem.

Zorg ervoor dat minimaal één directielid grote blauwe ogen heeft en het begrip ‘waarheid’ zeer overtuigend wat kan oprekken.
Deze persoon zul je hard nodig hebben om het parttime personeel er na zes weken nog steeds van te kunnen overtuigen dat het gas niet is afgesloten, maar dat de verwarming gewoon kapot is. En nee, de ‘monteurs’ hebben nog steeds geen tijd gehad om de boel te repareren.
Ook kan deze persoon de huisbaas, die ook al máánden geen huur heeft ontvangen en maar weer eens op hoge poten langskomt, met een stalen glimlach een kop koffie aanbieden.

Regel een fax met een papierrol in plaats van losse A4-tjes.
Erg handig als er op één dag vijf faillissementsaanvragen binnenkomen. Zo hou je de boel lekker overzichtelijk bij elkaar.

Koop nooit geparfumeerd wc-papier.
Er komt een moment dat je nog wel geld hebt voor een pak koffie, maar niet voor de bijbehorende filterzakjes.
Als er dan mensen op bezoek komen van een landelijk uitzendbureau wat eindelijk komt adverteren en ze willen koffie, dan kun je een filterzakje improviseren van wc-papier.
Dit moet je echter niet doen met geparfumeerd wc-papier want je kunt je voorstellen dat
dit – plat gezegd – echt géén zuipen is.

Je moet een beetje gek zijn om een radiostation te willen. Als je er aan begint om snel geld te verdienen zul je bedrogen uitkomen. Het is hard werken, weinig verdienen en vooral doorbijten terwijl je het gevoel hebt amper vooruit te komen.

Maar als je hopeloos bent besmet met het radiovirus, als je echt niets anders wilt, als je bereid bent om flink diep te gaan voor deze business, dan heet ik je van harte welkom bij de club van radiogekken en is mijn laatste advies: GEEF NOOIT OP.

Topprestaties komen zelden uit luxe voort.

Danny Moerkerke

Gerelateerde Artikelen