Kies je favoriete radiostation

Dossiers

In gesprek met: Morad Elouakili [FunX]

In gesprek met?

Morad Elouakili werd geboren op 24 mei 1980 in Arnhem. Zijn radiocarrière begon 17 jaar later, toen Morad bij de Stadsomroep Arnhem solliciteerde. Hij kreeg daar een eigen programma ‘Rumble in the Jungle’ in het weekend. Daarnaast begon hij ook met nieuwslezen bij de Stadsomroep. Na een paar jaar vond Morad dat het tijd werd verder te kijken. Hij verliet de Stadsomroep en begon bij M-FM Streekradio in Rheden. Ook daar presenteerde hij zijn eigen programma en was actief als nieuwslezer.

Tevens startte Morad met het inspreken van jingles, promo's en teksten. Die werkzaamheden kon hij een paar maanden geleden uitbreiden toen hij als voice-over bij de publieke omroep Fun X terechtkwam. Tegenwoordig is Morad niet alleen de stem van het regionale Rotterdamse station, hij presenteert ook elke zondagmiddag de Fun X Chart tussen 15 en 17 uur. Daarnaast is Morad sinds zijn zeventiende actief als DJ bij diverse discotheken en radioomroepen.

Wat zijn je ambities op radiogebied?

Mensen kunnen entertainen zonder dat ze me zien. Dat is wat me sowieso altijd al boeide aan radio. Je hebt geen beeld, dus zal het geluid erg sterk moeten zijn, wil je dat mensen echt blijven luisteren.

Je bent zowel voice-over als radio-dj als dj in discotheken. Wat vind je het leukste van die 3?

Hmmm. Best moeilijke vraag. Want voice-overen gebeurt meestal doordeweeks. Daar kan ik me heel goed bij ontspannen. Dan werk ik mezelf langzaam naar dat feestelijke weekend toe, waarbij je de dak van het huis draait in een of andere discotheek.

En dan krijg je die zondag waarop ik dan mijn eigen programma heb. Daarmee sluit ik dan erg relexed de week af op mijn eigen manier. Want dat is wel waar FunX voor staat. Jezelf zijn. Ik zou echt niet kunnen zeggen wat ik nu het leukste vind van de drie. Ik blijf ze voorlopig ook alledrie naast elkaar doen.

Momenteel zijn er nog weinig andere presentatoren / dj's bij Fun X. Is het niet erg eenzaam daar?

Dat dacht je. Het bruist er heel erg bij FunX in het pand. Bij de eerste uitzending dacht ik zelfs even van, dit bruist me te veel. Het is er erg druk, want er moet nog best veel geregeld worden, voordat we in alle 4 de grote steden te horen zijn. En daarnaast heb ik de gehele uitzending mijn producer, Rudo, naast me staan. Dus echt eenzaam ben ik niet. En het is de bedoeling dat er al snel meerdere DJ's te horen zijn op FunX.

Wat zijn de toekomstplannen voor Fun X?

De 4 grote steden dus he... Daar moeten we al snel in de ether te ontvangen zijn. Op langer termijn is het de bedoeling dat FunX mogelijkheden schept voor talenten die ook in de mediawereld terecht willen komen. Vaak is het maken van een demotape voor iemand een ver-van-zijn-bed show. Simpelweg omdat hij of zij niet bij een lokale omroep terecht kan. FunX wilt dit talent ontdekken, helpen en ontwikkelen. Als dit talent goed genoeg blijkt, dan krijgt het de kans om on air te gaan.

Verder is het de bedoeling dat FunX nu eindelijk de muziek aan de man brengt die je nergens anders hoort. Dat er vraag naar is blijkt wel uit de feedback die we krijgen van luisteraars. Alleen online al zijn de bezoeken erg relexed!

Nu zit je bij een publiek regionaal station, maar de afgelopen jaren werkte je voor publieke lokale zenders. Is dat een groot verschil?

Een paar werelden van verschil. Alleen al in de begeleiding en de feedback die je als DJ krijgt merk je een groot verschil. Een fout horen ze meteen en het wordt dan ook meteen terug gekoppeld. Iets waar ik veel waarde aan hecht. Want ik leer graag van mensen die al langer in de scene werkzaam zijn.

Wie zijn je voorbeelden op radiogebied?

Edwin Evers, Jeroen van Inkel, Wessel van Diepen en Ruud de Wild. Alle 4 maken ze radio met een glimlach en geen van allen lijken ze op elkaar. Die insteek wil ik ook hebben.

Op de website van Fun X staat te lezen dat de luisteraar de opperbaas is. Houdt dat in dat Fun X meer interactief te werk gaat dan andere zenders, en hoe komt dat op de radio naar voren?

De FunX chart, mijn programma ;-) op zondagmiddag wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de luisteraars. Zij geven op de site aan wat ze willen horen of waar ze helemaal gek van worden.

Als er een bepaalde plaat draait, dan kunnen de mensen die op dat moment online aan het surfen zijn door middel van een puntensysteem meteen een punt toekennen aan de plaat die op dat moment draait. In de player op de site zit namelijk een 5-sterrensysteem. In deze player zie je de titel van de plaat en kan je meteen 1,2,3,4 of 5 sterren toekennen. Elke plaat weer opnieuw.

Verder krijgt elke stad voor een deel zijn eigen FunX. FunX wordt een station dat zich op de verschillende groepen luisteraars gaat richten die in de verschillende steden wonen. We gaan programma's maken voor FunX in het algemeen, maar op gezette tijdstippen worden er programma’s uitgezonden speciaal voor elke stad apart. Inhoud van het programma zal dan afhankelijk zijn van de luisteraars die in die stad wonen. Hiervoor komen er dus ook 4 FunX Studio's, kan het nog interactiever?

Fun X is een publieke zender. Heeft dat voordelen boven een soortgelijke commerciële zender?

Denk het wel. Je kan programma's maken aan de hand van wat luisteraars willen en niet wat Coca Cola wil. Maar jah, ik heb sowieso nog geen ervaring bij een commerciële zender, dus ik kan het ook helemaal fout hebben. Ik ben tenslotte ook maar een mens.

Morad Elouakili
Morad is elke zondagmiddag te beluisteren in de 'Chartshow' op FunX van 15.00h tot 17.00 uur.

Gerelateerde Artikelen