Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Flinke stijging luistercijfers nieuwsradio in NYC en LA

Medianieuws

De inauguratie van Donald Trump als nieuwe president heeft voor een flinke stijging van de luistercijfers van de nieuwsstations van New York City en Los Angeles gezorgd. Zowel 1010 WINS en KNX 1070 zagen hun marktaandeel met een procent omhoog schieten.

Flinke stijging luistercijfers nieuwsradio in NYC en LA De kersgekte op de radio is weer voorbij en dat is goed te zien in de nieuwe luistercijfers over de maand februari van Nielsen Audio. De stations met kerstmuziek die de afgelopen maanden hun luistercijfers fors zagen stijgen, zien veelal hun marktaandeel weer halveren.

In New York City daalt de popzender 106.7 Lite FM (WLTW) dan ook van 13,3 naar 7,2%. Wel blijft de zender ruimschoots marktleider. Het Spaanstalige La mega 97.9 (WSKQ) volgt op de tweede plaats met 5,8%, een stijging van 0,3%-punt.

De urban popzender WBLS 107.5 blijft derde met 5,5%, op de voet gevolgd door de classic hitszender (W)CBS FM 101.1 met 5,4%.

De hitzender Z100 (WHTZ) is, ondanks een flinke stijging, uit de top 5 gevallen en heeft plaats moeten maken voor 1010 WINS. De nieuwszender zag dankzij de inauguratie van Trump het marktaandeel met 0,8%-punt stijgen naar 5,2%. Het hoogste marktaandeel in meer dan een jaar tijd.

Maar ook de dancezender 103 5 (W)KTU, de popzender Fresh 102.7 (WNEW) en de Countryzender 94.7 Nash FM (WNSH) dezen goede zaken en zag hun marktaandeel met een halp procentpunt of meer stijgen.

Kijkend naar de doelgroepen dan blijft Lite het grootst bij de 25 tot 54-jarigen, terwijl La Mega leidt bij de groepen 18-34 en 18-49 jaar.

Los Angeles
In Los Angeles kelderde de popzender KOST 103.5 flink. Het marktaandeel daalde van 10,7 naar 5,2%. Wel blijft KOST hiermee nog nipt marktleider. De popzender voelt inmiddels de hete adem in de nek van zusterstation 104.3 My FM (KBIG).

Plek drie is nu voor de urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) met 5,0%. De hitzender 102.7 KIIS FM sluit aan op 4 met 4,5%, gevolgd door de classic hitszender K-Earth 101 (KRTH).

Ook in Los Angeles deed nieuwsradio het goed. KNX 1070 schoot met een vol procentpunt omhoog naar 3,7%.

My FM leidt nu bij de doelgroepen 18-49 en 25-54 jaar, terwijl KIIS het populairst is bij de doelgroep 18 tot 34 jaar.

Chicago
Elke maand blikt Radio.NL ook op de rangen en standen in een radiomarkt elders in de VS. Deze maand Chicago, de derde radiomarkt van de VS. In de Windy City wonen een kleine 8 miljoen inwoners.

Net als in New York City en Los Angeles is ook de kerstgedachte in Chicago geheel verdwenen. En die klap kwam keihard aan voor 93.9 My FM (WLIT). De popzender zag het marktaandeel als een plumpudding in elkaar zakken: van 13,7 naar 3,5%. Ofwel van de eerste naar de achtste plaats.

De nieuwszender WBBM heeft de koppositie weer ingenomen met een marktaandeel van 6,3%. Een lichte stijging ten opzichte van vorige maand. De zender die het meest profiteerde van het verlies van My was uitgerekend concurrent 101.9 The Mix (WTMX). Het marktaandeel van de popzender steeg met bijna een procentpunt naar 5,3%. De zender staat hiermee derde achter de urban popzender V103 (WVAZ) en voor de talkzender WGN. [Radio.NL]

Gerelateerde Artikelen