Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Gastcolumn Patrick Kicken: Vernieuwing bij de radio

Medianieuws

Een nieuw jaar dus eens een column over vernieuwing. Vernieuwing bij de radio. Doen we daar eigenlijk nog wel aan? Of kiezen we toch allemaal voor de veilige, bekende weg? En valt er eigenlijk wel wat te vernieuwen aan radio? We zijn geneigd zo nu en dan de programmering aan te passen, de muziekmix, de slogan, de vormgeving. Maar de manier waarop we radio maken, is daar nog wat aan te vernieuwen?

De meeste vernieuwing heeft door de jaren heen toch plaatsgevonden 'aan de achterkant'. Discjockeys zoeken al lang hun eigen muziek niet meer uit, dit gebeurt al zo'n 20 jaar op grote schaal door muziekredacties. Deze muziekredacties beschikken over steeds meer data waaraan ze precies kunnen zien welke muziektitels de beoogde luisteraar wel goed waardeert en welke niet.

Hetzelfde gebeurt ook met radioitems, populariteit van radiodeejays en natuurlijk de belangrijkste bron van inkomsten: de radiocommercials. Alles wordt onderzocht en dat zorgt voor meer effectiviteit, een langere luisterduur (want minder wegzapmomenten) en dus een hoger marktaandeel en meer inkomsten.

Maar aan de voorkant van radio mogen we natuurlijk ook met onze tijd meegaan. Lees hier de complete column.

Gerelateerde Artikelen