Kies je favoriete radiostation

Dossiers

10% Van nieuw verkochte radio’s geschikt voor DAB+

DAB

Van alle nieuwe radio’s die er op dit moment verkocht worden in Nederland kan 10% DAB+ ontvangen. Dit blijkt uit gegevens van GfK die dinsdag tijdens “Dag van de Digitale Radio” werden gepresenteerd. Het eerste kwartaal van dit jaar werden er 27.000 DAB+ontvangers verkocht.

10% Van nieuw verkochte radio’s geschikt voor DAB+ Nog altijd vertoont de verkoop van DAB+radio’s een stijgende lijn. Zo werden er in de periode van april 2015 tot en met maart 2016 108.000 ontvangers voor DAB+ verkocht.

In dezelfde periode een jaar daarvoor waren dit er 63.000. Vooral portable radio’s zijn erg in trek.

Ook in de automobielindustrie blijft een stijgende lijn zichtbaar. Momenteel wordt 16% van alle nieuwe auto’s standaard geleverd met een DAB+ontvanger.

6,2% Luistert via DAB+
In de eerste vier maanden van 2016 zegt 6,2% van de Nederlanders wel eens via DAB+ naar radio te luisteren. Over 2015 was dit gemiddeld 5,1%. De belangrijkste redenen voor consumenten om voor DAB+ te kiezen zijn nog altijd digitale geluidskwaliteit (59%), gevolgd door het gemak om zenders te vinden (38%) en meer keuze (34%).

Menno Koningsberger, vice-voorzitter Stuurgroep Digital Radio NL: “Digitaal radio luisteren neemt een vlucht en gebeurt tegenwoordig al op een scala aan digitale devices. DAB+ zal de definitieve opvolger worden van FM voor ether broadcasting.

Digitale hybride ontvangst, een combinatie tussen DAB+, 4G en Wifi, is de toekomst van radio. Op smartphones zal de combinatie hiervan zorgen voor een meer gepersonaliseerde radioervaring. Onze gezamenlijke ambitie is dat ieder toestel dat verkocht wordt, digitale radio kan ontvangen.”

Promotie
Dit jaar worden er opnieuw diverse activiteiten georganiseerd om de bekendheid van DAB+ te vergroten. Zo wordt er van 3 tot en met 7 oktober opnieuw de “Week van de Digitale Radio” georganiseerd. Deze week wordt op 7 oktober afgesloten met een speciale pop-up zender via DAB+, waaraan deejays van de verschillende radiostations meewerken.

Daarnaast krijgt ook de radiocampagne een vervolg in mei/juni, september, oktober en december. Op televisie zullen spotjes te zien zijn tijdens het EK voetbal en de Olympische Spelen. [Radio.NL]

Gerelateerde Artikelen