Kies je favoriete radiostation

Dossiers

NL-zenders geen must meer bij overstap naar online tv

Medianieuws

Steeds minder Nederlanders vinden het belangrijk dat de zenders van NPO, SBS en RTL beschikbaar zijn via een online (OTT-) abonnement, als voorwaarde om hun reguliere tv-abonnement voor een dergelijk abonnement in te ruilen. Volgens het onderzoek van Telecompaper vindt minder dan helft dat deze zenders via een online tv-abonnement beschikbaar moeten zijn, willen zij overwegen het oude tv-abonnement op te zeggen.

NL-zenders geen must meer bij overstap naar online tv Bij de NPO gaf in maart 48 procent van de respondenten aan dat minimaal deze zenders via OTT te zien moeten zijn, in september 2015 was dat nog 55 procent, aldus metingen onder het Telecompaper Consumer Panel in maart 2016 en september 2015.

Bij de meting van maart 2016 gaf verder 50 procent aan dat de zenders van RTL lineair op internet te bekijken moeten zijn, als voorwaarde voor het willen opzeggen van het tv-abonnement. In september 2015 was dat nog 57 procent. Bij de SBS-zenders is het percentage gedaald van 51 naar 43 procent.

Mannen hechten aan publieke omroep
Als we kijken naar verschillen op basis van geslacht, dan geven mannen vaker aan meer belang te hechten aan de zenders van de NPO, dan vrouwen. 51 procent van de mannelijke respondenten wil het reguliere tv-abonnement pas opzeggen als deze zenders via internet beschikbaar zijn, bij de vrouwen is dat 44 procent.

Ook sportzenders en buitenlandse zenders blijken bij mannen belangrijker dan bij vrouwen tijdens de meest recente meting: 21 procent voor mannen bij sportzenders en 17 procent bij buitenlandse zenders, versus respectievelijk 10 procent en 12 procent van de vrouwen, zo meldt Telecompaper in een persbericht. Vrouwen vinden de kinderzenders belangrijker: 12 procent tegen 7 procent van de mannen.

Twintigers vinden RTL en SBS essentieel
Wat betreft de leeftijdssegmenten, hechten de groepen 20-39 vooral belang aan de zenders van RTL. 59 procent van de mensen tussen de 20 en 29 jaar heeft aangegeven dat deze zenders eerst online te zien moeten zijn voordat reguliere tv wordt opgezegd. Bij de groep 30-39 jaar lag dat percentage op 58 procent. Het gemiddelde over alle groepen lag op 50 procent. [Radio.NL/Telecompaper]

Gerelateerde Artikelen