Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Overname Talpa van mediamagnaat John de Mol geen verrassing

Medianieuws

[Update5] De overname van Talpa door ITV komt niet echt als een verassing. Meerdere gegadigden toonden al interesse in het mediabedrijf. In dit een artikel oandere andere een portret van het mediaconcern van de Nederlandse mediamagnaat John de Mol en een filmpje van de complete persconferentie.

Talpa is het bedrijf van tv-icoon John de Mol. Het concern werd in 2005 opgericht zodat De Mol kon doen wat hij het liefste doet: tv-programma’s maken. In Nederland is Talpa (Latijn voor ‘mol’) ook medeaandeelhouder van het televisiebedrijf SBS. In de houdstermaatschappij Talpa Media Holding heeft De Mol zijn media-activiteiten ondergebracht, onder meer de 538 Groep. Het hoofdkantoor zit in Laren.

Als onderdeel van Talpa werd in 2005 de gelijknamige televisiezender gelanceerd. Op de zender waren onder meer samenvattingen uit de eredivisie te zien, alsook bekende programma’s als Big Brother en Expeditie Robinson. Vanaf 2006 ging de zender 24 uur per dag uitzenden waarmee een lang gekoesterde wens van De Mol in vervulling ging. Het aanbod bestond voor 80 procent uit Nederlandse producties. Echter door een gebrek aan kijkcijfers werd halverwege 2007 de stekker uit de zender getrokken.

Waar de televisiezender van Talpa sneuvelde, timmert de houdstermaatschappij nog altijd flink aan de weg, ook in het buitenland. Zo wordt de talentenjacht The Voice inmiddels in 180 landen uitgezonden. En ook met realityshow Utopia hoopt de tv-producent op een nieuwe internationale kaskraker. In de afgelopen zes jaar ontwikkelde Talpa TV in totaal 75 shows, waaronder ook Battle of the Sexes en Dating in the Dark.

Volgens een woordvoerder van Talpa is het niet zo gek dat een succesvol bedrijf in een periode van een consolidatiegolf wordt overgenomen. Onder leiding van De Mol en topman Pim Schmitz laat Talpa financieel sterke prestaties zien. In 2014 kwam de omzet uit op 233 miljoen euro en het bedrijfsresultaat op 61 miljoen euro. Buiten de transactie blijven overigens het platenlabel 8ball Music, de radiozenders Radio 538 en Slam FM en het belang in SBS Nederland.

ITV wil flinke financiële groei van Talpa
Het Britse ITV wil dat Talpa de komende jaren financiële flink groeit. Dat valt op te maken uit de afspraken over de overnamesom die zijn vrijgegeven.

ITV betaalt direct 500 miljoen euro in contanten voor Talpa aan oprichter en enig aandeelhouder John de Mol. Maar verdere betalingen van in totaal 600 miljoen euro zijn afhankelijk van onder meer bepaalde doelstellingen die gehaald moeten worden rondom het bedrijfsresultaat (ebitda). Dit resultaat kwam vorig jaar uit op 61 miljoen euro.

Talpa moet over de jaren 2015 en 2016 een gemiddeld bedrijfsresultaat behalen tussen de 50 en 60 miljoen euro. Dat levert maximaal 100 miljoen euro in contanten op. Een tweede betaling van maximaal 400 euro volgt als het bedrijfsresultaat in de jaren 2017 tot en met 2019 uitkomt tussen de 75 miljoen euro en 100 miljoen euro. Een derde en laatste betaling gaat over de periode 2020 tot en met 2022, waarin het gemiddelde bedrijfsresultaat moet uitkomen tussen 115 en 130 miljoen euro.

Verder moet John de Mol betrokken blijven bij Talpa. Dan kan de totale overnamesom uitkomen op 1,1 miljard euro.

In RTL Boulevard laat Winston Gerschtanowitz weten erg blij te zijn met de partnerschap. Winston, commercieel directeur bij Talpa, is erg blij dat alles gewoon op de huidige manier doorgaat.

ITV, de tegenhanger van tv-mastodont BBC
Britse commerciële televisiezender ITV koopt Talpa Media van John de Mol. Een portret van het oudste commerciële netwerk van Groot-Brittannië.

ITV is het grootste commerciële televisienetwerk in Groot-Brittannië. Het bedrijf is bekend van tv-hits als The Avengers, Mr Bean, Spitting Image, The X Factor en Downton Abbey.

De voorloper van het concern zag het levenslicht in 1954 toen de zogeheten Television Act commerciële televisie in Groot-Brittannië mogelijk maakte. Het bedrijf begon met uitzenden in 1955 op Chanel 3 in de omgeving van Londen. Het televisiebedrijf werd opgericht om tegenwicht te bieden aan tv-mastodont BBC.

Toen in 1990 de Britse Omroepwet van kracht werd, was de weg voor het toen nog regionale ITV vrij om te fuseren met andere regionale bedrijven. De eerste fusie was in 1994 een feit. In de loop van de tijd is ITV door fusie en overnames verder gegroeid. In februari 2004 ontstond het huidige ITV, dat staat voor Independent Television, na de fusie van Carlton en Granada. Daarmee was ITV eigenaar van elf van de vijftien regionale licenties.

In 1998 werd ITV2 gelanceerd. Deze tweede zender richt zich op een jonger publiek en brengt voornamelijk Amerikaanse entertainmentprogramma’s. ITV3, een entertainmentzender die zich richt op de leeftijdsgroep boven de 35 jaar, startte in 2004. Een jaar later werd het zenderaanbod uitgebreid met ‘mannenzender’ ITV4 dat voornamelijk sport, realityprogramma’s en actieseries uitzendt.

CITV is de kinderzender van ITV. In totaal heeft ITV een marktaandeel van circa 22 procent in het VK. Naast de zenderactiviteiten in Groot-Brittannië heeft ITV ook een eigen productiebedrijven, ook in een groot aantal andere landen, waarmee het zijn internationale positie wil versterken.

Volgens ITV is de acquisitie van Talpa een nieuwe strategische mijlpaal op weg naar het formeren van een groot contentbedrijf dat zelf entertainmentformats creëert en beheert om die, samen met dramaseries, internationaal te kunnen distribueren.

De Mol: ik ga weer doen wat ik leuk vind
John de Mol verkoopt Talpa omdat hij zich zoveel mogelijk wil richten op wat hij echt leuk vindt: het bedenken van nieuwe tv-formats. Door de groei van zijn bedrijf werd zijn tijd steeds meer opgeslokt door werkzaamheden die hij liever niet doet, zoals vergaderen en praten over cijfers. ,,Ik vind dat echt niet leuk'', zei hij donderdag tijdens een persconferentie over de overname van Talpa door het Britse ITV.

“Voor mij is deze overname ‘the best of both worlds’. Ik verkoop niet om te stoppen met werken, integendeel. Mensen die mij kennen, weten dat ik waarschijnlijk nooit zal stoppen.” Maar het bijna zestigjarige tv-icoon vindt dat hij wel het recht heeft zijn tijd zoveel mogelijk in te vullen met werk waar zijn hart ligt. “Dit is een nieuw begin en we gaan zeker niet achterover leunen, maar zelfs nog een tandje bijschakelen.”

Bekijk hier de complete persconferentie

Nieuwe tv-formats
De Mol moet betrokken blijven bij de onderneming. De mediaondernemer wil zich weer gaan richten op wat hij echt leuk vindt: het bedenken van nieuwe tv-formats. Door de groei van zijn bedrijf werd zijn tijd steeds meer opgeslokt door werkzaamheden die hij liever niet doet, zoals vergaderen en praten over cijfers.

Het Britse ITV wil dat Talpa, dat als apart bedrijf blijft opereren, de komende jaren financieel flink groeit. De overname komt niet echt als een verassing. Meerdere gegadigden toonden al interesse in het mediabedrijf.

ITV is het grootste commerciële televisienetwerk in Groot-Brittannië en daarmee tegenhanger van de publieke omroep BBC. Het concern is bekend van tv-hits als The Avengers, Mr Bean, Spitting Image, The X Factor en Downton Abbey.

De Mol begon in 2005 met Talpa, dat latijn is voor ‘mol’. Tegelijk werd ook de gelijknamige televisiezender gelanceerd. Die haalde het niet. Maar Talpa bleef wel succesvolle programma’s maken. Talentenjacht The Voice, bijvoorbeeld, wordt inmiddels in 180 landen uitgezonden. En met realityshow Utopia hoopt de tv-producent op een nieuwe internationale kaskraker. Ook Radio 538 en Slam FM horen bij Talpa. En het bedrijf is medeaandeelhouder van televisiebedrijf SBS.

De Mol, die bijna 60 is, deed al eerder een mediabedrijf van de hand. In 2000 verkocht hij samen met Joop van den Ende Endemol voor 5,5 miljard euro aan het Spaanse telecombedrijf Telefónica.

De Mol, die in januari voor het eerst een week in het ziekenhuis doorbracht door de hoge werkdruk, zegt dat hij ruim een jaar geleden met Talpa in dezelfde situatie was beland als destijds bij Endemol. “Ik was als hoofd van een bedrijf weer op het punt gekomen dat dingen me begonnen tegen te staan.”

Overigens kocht De Mol Endemol later weer voor een deel terug. Tijdelijk, want inmiddels is het in handen van Mediaconcern 21st Century Fox en investeringsmaatschappij Apollo Global Management.

Ziekenhuis
De Mol: "Ik ben een paar maanden geleden voor het eerst ziek geworden. Voor het eerst in mijn leven heb ik een week in een ziekenhuis gelegen. En toen ik eens naar mijn agenda ging kijken kwam ik tot de conclusie dat 30 a 40 procent van mijn uren al vaststonden, elke week opnieuw, aan allemaal gestructurele vergaderingen. Toen viel bij mij het kwartje." [Radio.NL/Novum]

Gerelateerde Artikelen