Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Grote reclamecampagne voor DAB+ in Duitse Rijn-Maingebied

DAB

In het Duitse Rijn-Maingebied is vorige week een uitgebreide buitenreclamecampagne gestart ter promotie van DAB+. Met de slogan “Ich will es einfach” wordt digitale etherradio onder de aandacht van inwoners van Frankfurt, Mainz, Wiesbaden, Darmstadt, Hanau en Offenbach gebracht.

Het Rijn-Maingebied is een metropoolregio in de Duitse deelstaat Hessen en telt ongeveer 5,5 miljoen inwoners. In deze regio zijn inmiddels drie DAB+multiplexen te ontvangen: het landelijke net op kanaal 5C (met o.a. Deutschlandfunk, Energy, Radio Bob, Klassik Radio en Sunshine Live), het regionale commerciële net op kanaal 11C (met o.a. Hit Radio FFH, Planet Radio en Radio Teddy), almede het regionale publieke net op kanaal 7B (met o.a. hr3, hr4 en You FM).

Daarnaast is in de steden Wiesbaden, Mainz en delen van Frankfurt ook nog het regionale net uit Rijnland-Palts te ontvangen op kanaal 11A (met o.a. SWR 3, SWR 4 en Big FM Worldbeats). In Offenbach en Hanau zijn tevens radiostations uit Beieren digitaal te ontvangen. Hierdoor zijn in Frankfurt momenteel bijvoorbeeld 39 radiostations via digitale etherradio te ontvangen, in Darmstadt 27 en in Hanau zelfs 49.

Via (digitale) billboards in Frankfurt, Mainz, Wiesbaden, Darmstadt, Hanau en Offenbach worden de radiostations die via DAB+ uitzenden voorgesteld aan het publiek. Daarnaast worden op videoschermen op drukke punten spots uitgezonden voor digitale etherradio. Daarnaast staan er advertenties in verschillende kranten.

Voor de campagne “Ich will es einfach” hebben zenderexploitant Media Broadcast, de regionale publieke omroepen voor Hessen (hr) en Rijnland-Palts (SWR), de ARD, diverse commerciële zenders en Digitalradio Deutschland, verantwoordelijk voor de promotie van DAB in Duitsland, de handen ineen geslagen. Hierdoor zijn meer dan 30 radiostations met hun logo in de campagne te bewonderen.

Nederland
In ons eigen land zal de PR-machine voor DAB+, oftewel DigitalRadio+, pas volgend jaar op stoom komen. Eerst dient het DAB+net van de NPO landelijk uitgebouwd te worden, daarnaast moeten de DAB+ontvangers nog in de winkels verschijnen.

Volgens planning gaat de eerste grote campagne in februari 2014 van start. Deze krijgt een vervolg in juni en oktober. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde Artikelen