Kies je favoriete radiostation

Dossiers

In gesprek met MyRadio

In gesprek met?

Voor Radio.NL zal Dave Leusink de aankomende tijd een aantal interessante of opvallende bedrijven uit de radio- en muziekbranche interviewen. Wie zijn de mensen er achter, hoe zijn deze bedrijven de afgelopen tijd gegroeid, welke ideeën leven er en wat kunnen we van ze verwachten; vragen die we in deze interviews beantwoorden voor onze bezoekers. Vandaag gaan we naar MyRadio.

Steeds vaker proberen consumenten nieuwe radio-alternatieven die via het internet overal te beluisteren zijn; zonder dure radiofrequenties overal in de auto dankzij 3 of 4G. Maar ook staan deze alternatieven input toe of het skippen van een track die slecht in de smaak valt. Begrijpelijk dat hiervoor steeds meer online radioproducten worden gelanceerd.

In dit interview met Gert Jan Kole (research & development Sky Radio Group) en Kiki van Leeuwen Boomkamp (product manager MyRadio) zal blijken dat moederbedrijf Sky Radio Group al jaren bezig is met de ontwikkeling van MyRadio, en niet zomaar even onbezonnen inspringt op een nieuwe trend in radiobeluistering.

Kiki, hoe ben je bij MyRadio betrokken geraakt?
Kiki: Eigenlijk nog maar kort geleden. Na bijna 9 jaar in verschillende commerciële functies bij de 538 Groep had ik steeds meer het gevoel toe te zijn aan een nieuwe stap, toen ik via via hoorde dat er een product manager werd gezocht voor MyRadio.

Ik wist dat Niels Hoogland (voorheen programma directeur en collega bij 538) daar inmiddels de scepter zwaaide over MyRadio en Radio Veronica. Na een gesprek met hem over MyRadio was ik heel snel om, dit is radio 2.0! In 3 weken tijd was m’n nieuwe baan een feit.

Gert Jan, jij bent al langer betrokken bij de Sky Radio Group. Hoe ging dat?
Gert Jan: Met Charley Moolhuizen, tegenwoordig Director Operations bij de Sky Radio Group, kwam ik jaren geleden al tot de conclusie dat radiostations veel meer zouden kunnen dan alleen een stream aanbieden om te kunnen luisteren.

Bij FM distributie heb je geen retourkanaal. FM dwingt je eigenlijk tot eenrichtingsverkeer volgens het broadcast-model: één zender, veel ontvangers, elke luisteraar krijgt hetzelfde signaal.

Op het Internet bouw je technisch gezien met iedere luisteraar een aparte tweewegverbinding op. Daardoor is er niet alleen interactie mogelijk, maar kun je ook elke luisteraar een eigen signaal geven. Radiostations deden daar alleen niets mee. Eigenlijk deden radiostations op het Internet hetzelfde als wat ze via FM en kabel deden, het was alleen méér van hetzelfde, in de zin van meer niche-stationnetjes waarmee ze doelgroepen aanboorden die niet rendabel via FM of kabel te bedienen waren.

In 2006 voerde ik als consultant gesprekken met de Sky Radio Group hierover, mede omdat online beluistering steeds harder begon te groeien en ‘nieuwe stijl’ streaming services zoals Pandora in Amerika ontstonden. Charley vroeg me mee te denken hoe SRG met deze ontwikkeling kon omgaan en hieruit is onder andere mijn functie research & development en uiteindelijk MyRadio zelf ontstaan.

Wat maakt MyRadio uniek ten opzichte van andere radioservices?
Gert Jan: Ten eerste is MyRadio echte radio. Een radioplaylist is gebouwd op de menselijke maat. Een radioplaylist bevat genoeg variatie, maar niet teveel, zodat je er de hele dag naar kunt luisteren. Radio helpt je ’s morgens wakker worden, trekt je door je after-lunch dip heen en helpt je ’s avonds ontspannen.

Daar wordt de playlist op gemaakt. Wat ze bij de andere services radio noemen is wel een ‘lean back ervaring’ (red: dat muziek voor je uitgezocht wordt), maar het is geen écht geschedulde playlist, het is meer een soort shuffle. Binnen die services zijn er twee bekende insteken; de ene is ‘recommendation radio’ (bijvoorbeeld Last.FM) waarbij wordt gekeken naar de muzieksmaak van je vrienden en andere luisteraars die qua profiel op jou lijken.

Denk aan Amazon: ‘Mensen die product A kochten, kochten ook….’ De andere is ‘discovery radio’ (bijvoorbeeld Pandora of Spotify) waarbij wordt gekeken naar de eigenschappen van een track die je luistert. Vind je Simple Minds leuk, dan vind je U2 vast ook leuk: allebei Iers, allebei, rock, allebei gitaren… MyRadio is in de basis traditionele, ‘curated radio’.

Niet iedere track is geschikt voor radio en sommige tracks juist wel, ook als ze niet in de Top 40 hebben gestaan. Voor de verschillende muziekgenres hebben we gespecialiseerde, ervaren Music Directors. Zij kiezen uit die enorme platenbak van veertig miljoen tracks de tracks die voor radio het best geschikt zijn, net zoals traditionele radiostations dat al jaren doen. Ze labelen alle tracks (mood, energy, tempo etc.) en bepalen de scheduling regels voor het radioformat van elk MyRadio station, zodat ons Radio Automation Systeem goede playlists kan samenstellen.

Precies zoals dat bij de andere radiostations van de Sky Radio Group ook gebeurt. Het verschil is: daarna is de luisteraar aan zet. Met duimpjes omhoog of naar beneden kan hij zijn waardering voor tracks (en daarmee indirect ook voor artiesten en soundcodes) aangeven, waarop de programmering van het station voor die luisteraar wordt bijgesteld. En als je door liken, disliken of skippen trackcombinaties toestaat die we zelf niet zouden doen zegt MyRadio; blijkbaar vind jij zoveel energie of zo’n lage ‘mood’ op dit tijdstip wel oké, en dan worden de format regels voor jouw stations aangepast.

Je kunt zelfs eigen formats bouwen door twee of meer genres te combineren tot een nieuw station dat vervolgens op dezelfde manier wordt geperfectioneerd terwijl je ernaar luistert. Kortom; een hele slimme, gepersonaliseerde en interactieve radioplaylist.”

Gert Jan: De meeste gebruikers hebben een databundel van zo’n 500 MB per maand. Als je naar MyRadio luistert gebruik je zo’n 35MB per uur, dus dat gaat best hard. We zijn daarom in gesprek met een aantal telecomproviders om te zorgen dat het verkeer van MyRadio niet meer meetelt in bundels. De angst ‘over de bundel te gaan’ is een echte belemmering voor de ontwikkeling van mobiel Internet in Nederland.

De mobiele beluistering van MyRadio is nu nog gemiddeld zo’n 7 procent, dus hier is zeker winst te behalen. Overigens verschilt dit percentage wel per station, bij HitRadio Veronica of Hyves HitRadio (stations binnen MyRadio) is dit percentage veel hoger, tussen de 20 en 25 procent.

Als je nu naar de site gaat van MyRadio lijkt het los van de overige merken van de Sky Radio Group te staan. Gaan deze merken in de toekomst meer integreren?
Kiki: MyRadio, Sky Radio, Radio Veronica en Classic FM zijn aparte merken. We positioneren MyRadio dan ook niet ‘powered by Sky Radio Group’ of iets dergelijks. Het is natuurlijk wel heel prettig om onderdeel te zijn van de grote Sky Radio Group. Zo kunnen we gebruik maken van de enorme expertise die hier intern voorhanden is, en niet alleen op salesgebied maar ook op het gebied van formats en muziek.

In november bestaat MyRadio een jaar. Kan je iets vertellen over het aantal luisteraars?
Kiki: Dat stijgt elke maand. We zitten momenteel rond de 300.000 luisteraars per maand en dit is helemaal niet gek als je bedenkt dat dit internet-only is, dus zonder FM-frequenties. De meeste luisteraars luisteren via de desktopplayer en via www.myradio.nl, de mobiele beluistering groeit echter ook gestaag door. Met het toenemen van de Wi-Fi beschikbaarheid, verwachten we hier op korte termijn nog veel meer groei.

We blijven daarbij telkens nieuwe stations met nieuwe muziekgenres toevoegen, van mainstream tot meer niche-muziekstromingen. Maar ook partnerstations, zoals Holiday Radio ism Transavia, waardoor er echt voor ieder wat wils te beluisteren is.

Gert Jan: De beluistering via mobiel staat voor MyRadio nu nog gemiddeld op zo’n 7 procent, dus hier is ook zeker winst te behalen. Overigens verschilt dit percentage wel per station, bij HitRadio Veronica of Hyves HitRadio (stations binnen MyRadio, red.) is dit percentage veel hoger, tussen de 20 en 25 procent.

Wat is de invloed van ‘radio 2.0’ op traditionele radiostations?
Gert Jan: “Persoonlijk denk ik dat deze interactieve techniek groter wordt binnen traditionele radiostations, simpelweg omdat de luisteraar het duidelijk op prijs stelt. De doorluistering is meetbaar langer: gemiddeld 3,5 uur per dag, mede doordat je een track die je niet leuk vindt niet meer hoeft af te wachten.

Of, als je het vanuit het perspectief van het radiostation bekijkt: deze technologie biedt je een permanent luisteronderzoek, elke luisteraar is opeens een goed gemotiveerd lid van je muziekpanel. Vanwege deze en andere voordelen voor luisteraar, station en adverteerder verwacht ik dat de groei van IP voor radiostations alleen maar zal doorzetten, anders dan DAB+ waarvan maar de vraag zal zijn wat het zal brengen.

DAB+ heeft dezelfde beperkingen als FM: het mag dan digitaal zijn, maar het is nog steeds eenrichtingsverkeer, broadcast zonder interactie met de luisteraar. En je moet er een nieuwe ontvanger voor aanschaffen, terwijl je al heel veel apparaten in huis en in je broekzak hebt waarmee je naar online muziekdiensten als MyRadio kunt luisteren.

Voorheen werd gezegd dat beluistering via Apps capaciteitsproblemen bij telecomproviders zou opleveren. Hoe zit dat anno 2013?
Gert Jan: “Achter de masten is voldoende bandbreedte beschikbaar. En de capaciteit op de telecommasten is enorm verbeterd, er kunnen nu zo’n 1000 gebruikers op een antenne per locatie. Met meer antennes los je capaciteitsprobleem al voor een deel op. Daarnaast proberen we in de MyRadio App heel slim om te gaan met je dataverbruik.

Je kunt instellen of MyRadio volop gebruik mag maken van je 3G-verbinding, hem ‘slim’ mag gebruiken (wel streamen maar niet bufferen) of helemaal geen 3G mag gebruiken. In de toekomst met 4G gaan de capaciteitsproblemen helemaal een minimale rol spelen omdat dat met zulke enorme snelheden gaat dat we in een paar seconden al voor een half uur muziek kunnen ophalen. Dus ik ben niet zo beducht voor die bandbreedte problematiek.”

Worden de salesvoordelen van MyRadio al benut?
Kiki: “Het voordeel van adverteren op MyRadio is dat je behalve een audio commercial ook verwijst naar de banner in de player die direct doorlinkt naar de website van de betreffende adverteerder. De luisteraar kan de commercial overigens ook beoordelen middels een duimpje omhoog dan wel omlaag.

Hier is nog veel groei mogelijk, naarmate ook ons bereik groeit. Ook op dit vlak ontwikkelen we door, zo hebben we onlangs een ‘GRP Impressie Converter’ gelanceerd, waarmee je ook op GRP’s kan inkopen, zelfs al wordt MyRadio niet meegenomen in de reguliere NLO-luistercijfers.

Dus als je 500 impressies in een specifieke doelgroep wilt, krijg je al deze impressies in die specifieke doelgroep, zonder waste.
Met deze tool zijn planners en adverteerders in staat MyRadio heel inzichtelijk en effectief mee te nemen in hun campagnes. “

Tot slot: Zijn er internationale plannen om MyRadio te lanceren?
Kiki: “Sterker, dat hebben we al gedaan! In Turkije is het inmiddels gekocht door Karnaval Radio, een van de grootste stations aldaar. We bieden buitenlandse mediapartijen de mogelijkheid een licentie van MyRadio af te nemen. Er wordt al met al ook in het buitenland erg positief op het product gereageerd“

Er wordt dus niet bepaald stilgezeten bij deze club en zeker met de groei van internetradio lijkt het erop dat MyRadio met haar kennis en technologie een mooie toekomst tegemoet kan zien. Ik bedank Gert Jan Kole en Kiki van Leeuwen Boomkamp voor hun hartelijke ontvangst in Naarden.

 

Kijk ook in het Dossier :In Gesprek Met.

Gerelateerde Artikelen