Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Oplage kranten blijft dalen in Nederland

Medianieuws

[Update] De landelijke Nederlandse dagbladen hebben in het derde kwartaal van 2012 opnieuw papieren oplage moeten inleveren. Alleen Trouw wist meer betalende lezers te strikken dan een jaar eerder. Dat blijkt donderdag uit de cijfers van Het Oplageinstituut (HOI). In het derde kwartaal was de betaalde papieren oplage van de landelijke kranten bij elkaar 1,61 miljoen.

Een jaar eerder waren dat er nog 1,66 miljoen, een verschil van drie procent. Al sinds 2007 daalt de papieren oplage van kranten. Van de vier grootste dagbladen daalde de oplage met vier procent het hardst bij De Telegraaf naar 609 duizend exemplaren. Daarna volgt de Volkskrant met min drie procent. Het AD en NRC Handelsblad leverden allebei twee procent in.

Trouw, met 102 duizend betaalde exemplaren de nummer vijf van de markt, wist net als in het voorgaande kwartaal meer lezers te trekken: twee procent. De grootste daling was opnieuw te zien bij Het Financieele Dagblad en het Nederlands Dagblad, twee kleine kranten. Nrc.next voegt zich nu bij het rijtje. Bij alle drie daalde de oplage met acht procent.

Een aantal kranten weet het verlies aan lezers van de papieren uitgave gedeeltelijk te compenseren met digitale abonnementen. Het FD verwelkomde 71 procent meer digitale klanten, het ND een derde meer. Het aantal digitale abonnees van NRC Handelsblad lag de helft hoger. Alleen de Volkskrant noteerde een daling met drie procent.

Update
Gratis krant Metro heeft de oplage in het derde kwartaal verhoogd. Concurrent Spits liet de oplage juist dalen. Dat blijkt donderdag uit cijfers van oplage-instituut HOI. De oplage van Metro kwam vier procent hoger uit op 366 duizend. Spits drukte in het derde kwartaal gemiddeld 288 duizend kranten, een daling van krap een procent.

De kranten lijken hiermee uiteindelijk niet veel te profiteren van het verdwijnen van concurrent De Pers afgelopen voorjaar. In het tweede kwartaal steeg de oplage van beide kranten nog wel, mede door de stop van De Pers.

Metro Nederland werd in de loop van het derde kwartaal overgenomen door de eigenaar van Spits, de Telegraaf Media Groep (TMG). TMG wil Metro serieuzer maken, en Spits jeugdiger. Hiermee wil de nieuwe eigenaar van Metro de adverteerders beter bedienen.

Het aantal lezers van de gratis kranten is overigens veel hoger, bijvoorbeeld doordat kranten in de trein worden achtergelaten. Volgens de laatste cijfers uit de NOM Print Monitor van september bereikte Metro ongeveer anderhalf miljoen lezers en Spits 1,4 miljoen. Van hen slaan er ongeveer zeshonderdduizend beide titels open. [Radio.NL/Novum]

 

Gerelateerde Artikelen