Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Telefoon

Columns

U hebt een telefoon lijn bij het voormalig staatsbedrijf der PTT, de KPN dus. Tot zover niets aan de hand. Stel U hebt een ISDN (digitale) lijn tot zover nog steeds niets aan de hand, als alles tenminste naar wens werkt natuurlijk.

Stel u wilt een nummer van uw telefoon wijzigen (telefoonterreur etc) u belt met 0800 – 0403 de gratis klanten lijn van de KPN, als je mazzel hebt, kom je er binnen twee flessen cola en drie zakken chips doorheen. Heb je dan eindelijk iemand aan de lijn, zorg dan dat je eerst naam en rayon noteert, want de lijn kan zomaar verbroken worden, en dan zit je. Meld ook duidelijk je eigen naam en verdere gegevens. Als je nu precies en in blokletters verteld wat je precies wilt, heb je kans dat men je in 1 keer begrijpt, zoniet, herhaling van bovenstaande cyclus. Je hebt dus nu een afspraak gemaakt voor een verhuizing, nummerwijziging of iets dergelijks.

Bel de volgende dag meteen weer op en verifieer of de gemaakte afspraak in de computer staat, zoniet, probleem !!!! Nogmaals de afspraak maken luidt het advies. Als je nu mazzel hebt komt men de gemaakte afspraak redelijk na, maar dat hoeft niet. Gevolg je belt met 0800 – 0407 de klachtenlijn, en goddank is het weer een gratis nummer, want het gaat je weer een boel tijd kosten voordat je iemand aan de lijn hebt. Wordt flink boos en misschien krijg je het voor elkaar dat men nog diezelfde dag / avond de gewenste wijziging doorvoert, heel simpel door een paar drukken op de computer knoppen, het kan dus toch snel. Voor deze "service" berekend de KPN je dan ook nog f 37,50 EXCL B.T.W.

Stel dat voor dit alles een monteur moet langskomen, dan kan ook deze persoon raar staan te kijken van de problemen die hij / zij tegenkomt, geen aanvoerstam-kabel, verkeerd geprogrammeerde poort bij de telefooncentrale, aansluiting van de telefoondoos op een raar punt waar hij / zij geen rekening mee had gehouden want dat had de KPN even niet op de bon gemeld.

Voor de duidelijkheid, een verhuizing van een analoge (gewone) lijn kost tegenwoordig minstens 4 weken tijd, en voor een digitale (ISDN) lijn moet je rekenen op 6 weken. Hoe anders was dit vroeger toen het nog gewoon het staatsbedrijf der PTT was. Een telefoonlijn verhuizen kon binnen 2 weken geregeld worden, desnoods dezelfde dag, dus ‘s morgens verhuizen van bijvoorbeeld Amsterdam naar Rotterdam, en ‘s avonds daar dus telefoon hebben op je nieuwe adres. Tsja commercieel werken levert veel op, nu nog commercieel denken.

Lees volgende keer verder.
P. de Zwart

Gerelateerde Artikelen