Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Nieuw muziekonderzoek: het Continu Muziek Onderzoek (CMO)

Medianieuws

Onderzoeksbureau De Vos & Jansen lanceert deze week het Continu Muziek Onderzoek, kortweg CMO. Het onderzoek meet continu de waardering voor popmuziek in Nederland. Hierdoor krijgt de media- en entertainmentbranche actuele en uitgebreide inzichten in de muzikale voorkeuren van de Nederlandse muziekconsument.

De Vos & Jansen ziet dit CMO als de nieuwe standaard op muziek-onderzoeksgebied voor het Nijmeegse bedrijf. Ronald Jansen, directeur van De Vos & Jansen: ”De muziekconsumptie is in die 10 jaar enorm veranderd en toch wordt veel muziekonderzoek nog traditioneel uitgevoerd. Vandaar dat onze muziekonderzoekers tot deze nieuwe opzet zijn gekomen”. Het CMO combineert actief onderzoek (door muziekconsumenten via een grootschalig panel online te benaderen) met passieve metingen. Jansen: “De passieve metingen sluiten natuurlijk perfect aan bij de huidige tijd. Via onze MP3Scan stellen we in diverse doelgroepen vast, wat mensen wekelijks aan audio downloaden en afspelen, en zien we de mutaties daarin. Daarnaast meten we de populariteit van artiesten en titels via onze Social Media Monitor, die blogs en social networks analyseert.”

Het CMO richt zich volgens het onderzoeksbureau op iedereen in de muziek, media en entertainmentbranche en wordt als multiclient onderzoek in de markt gezet. In de radiobranche wordt de luisterdichtheid gezamenlijk onderzocht door diverse landelijke en regionale zenders, muziekonderzoek wordt tot op heden bijna door alle zenders zelfstandig uitgevoerd. “Opdrachtgevers behouden ook exclusieve informatie, maar door de onderzoeksvorm ontstaat er heel veel extra informatie zoals trends, maar ook inzichten in nieuwe releases. Daarnaast wordt op dit moment een database van ‘classics’ opgebouwd. En het is  natuurlijk goedkoper dan het ‘traditionele’ muziekonderzoek omdat meerdere partijen mee doen”.

De eerste geïnteresseerden van het CMO hebben zich inmiddels gemeld en de Stichting Nederlandse Top 40 is een van de eerste klanten. Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting Nederlandse Top 40: “De Top 40 juicht dit initiatief toe. We weten natuurlijk allang dat de muziekbranche compleet is veranderd. Het is dan ook vanzelfsprekend dat de Top 40 achter deze nieuwe onderzoeksvorm staat. Het CMO onderzoekt ook het muziekgebruik van de consumenten, dat is mede bepalend voor de populariteit van een artiest of liedje. De resultaten van het CMO zullen daarom ook worden meegenomen in de samenstelling van de Top 40.” [Radio.NL]

Gerelateerde Artikelen