Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Jeroen van Inkel: DJ's versus presentatoren

Columns

Vandaag de dag zie je maar al te vaak gebeuren dat DJ’s door eindeloze evaluaties gereduceerd worden tot angstige en onzekere programma medewerkers die te vaak een verbale en creatieve rem op hun talent krijgen waardoor er niet meer ouderwets “ge-jocked” kan worden. In het belang van het radiostation is het vaak belangrijk dat een DJ beter een goed gemiddelde draait dan bij tijd en wijlen te vlammen. De techniek is dan bepaalde excessen in hun prestatie te elimineren ten einde risico factoren uit de weg te gaan.

Er zijn partijen in deze business die op basis van hun eigen beperkingen verkondigen dat een DJ iemand is die op keurig beheerste toon verteld welke acties er lopen, welke muziek er aankomt en wat voor weer het wordt. Opvallende zinsconstructies, eigen waarnemingen, stem verheffing of in het intro versmelten met de sfeer van een plaat is vaker uitzondering dan regel. Dat heeft niets te maken met DJ zijn.

Zoiets heet een “presentator” zoals je dat vroeger ook wel eens op de mindere uren van de TROS donderdag kon beluisteren. Eigenlijk ben je dan niets meer dan een live voice-over.

Keurig uitgebalanceerde teksten oplepelen op basis van wat zogenaamde radio-goeroes in dodelijke voorschrift boekjes hebben neer gekalkt. Radio goeroes die over het algemeen zelf op de radio weinig opvallende dingen hebben teweeg gebracht... Dan O’Day, Valerie Geller. Als je mij een beetje kent weet je dat ik mij niet vaak van nieuwe ontwikkelingen afkeer. Sterker nog, ik heb ook de seminars van Valerie Geller en Dan O’Day gevolgd en er de dingen uitgehaald waarvan ik dacht dat die zinvol waren. (kennis is macht) En met de komst van serieuze commerciële radiostations zag ik echter ook wel dat de definitie van het fenomeen DJ zou gaan veranderen.

De afgelopen jaren zag je echter in de Nederlandse radio markt dat steeds meer dingen “uit zwang” raakte. Lekker diep in intro’s praten, veel op en neer gaande melodie lijnen in je spreeks, af en toe je stem verheffen, vormgeving “opleuken” met dingen van eigen signatuur. Langzaam maar zeker verdwenen dit soort zaken en heel veel andere “DJ-Delights” steeds meer van het toneel. En waarschijnlijk was dat op dat moment ook beter zo.

Wij hadden in Nederland een aardige inhaal slag te maken en als je de hele dag dergelijke DJ’s moet aanhoren wordt de luisteraar gek. Wat ik wel bezwaarlijk vind is dat jonge, opkomende DJ’s die aan het werk kunnen bij goede radiostations meteen op het moment dat ze enige vorm van afwijkend DJ-gedrag vertonen door slechte externe coaches terug “in de mand” gemept worden. En wees eerlijk, juist dat “afwijkende DJ-gedrag” maakt dat je je onderscheidt van de rest !

Van de nieuwe generatie DJ’s zie je ook dat diegene die hun specifiek eigen koers hebben gevaren nu het meest succesvol zijn. Giel Beelen en Ruud de Wild hebben al dan niet door een briljante marketing strategie een voor hun zelf uitgedachte loopbaan achter de rug.

Giel is er wel diverse malen voor ontslagen maar bleef trouw aan zijn eigen stijl en Ruud heeft ook de nodige werkgevers achter de rug. Ongrijpbaar voor betuttelende programma directeuren met beperkte visie maar des te interessanter voor de luisteraar.

Maar ik meen tot mijn vreugde waar te mogen nemen dat het tij aan het keren is. YouTube filmpjes zoals die van JoJo, Elvis Duran en Kid Kelly worden veelvuldig gekeken en door radio mensen onderling uitgewisseld. En de moderne programma directeuren zien nu ook in dat een echte DJ een meerwaarde voor de programmering kan betekenen.

Ik realiseer mij dat niet iedereen in staat is op die manier een programma te maken maar het zou erg mooi zijn als DJ’s wel de ruimte krijgen om zich in die richting te ontwikkelen. Want naast de “plaatje-praatje presentatoren” die we al reeds hebben is er ruimte genoeg voor DJ’s die van een hun show iets speciaals maken. Iets wat tot de verbeelding spreekt en de luisteraar meeneemt op een rollercoaster rit, met spanning, emotie, versnelling, vertraging en verbazing.

Ik zeg; "de tijd is er rijp voor".
Jeroen van Inkel.

Volgende week het woord aan Guido van Nispen, directeur Veronica Holding.

Gerelateerde Artikelen