Kies je favoriete radiostation

Dossiers

In gesprek met: Alexander Stevens [ex-Veronica]

In gesprek met?

Alexander Stevens wordt geboren in 1968. Op zijn vijftiende begint hij bij Keizerstad Radio in Nijmegen, een zender die toen nog uitzond als piraat. Ondertussen presenteert hij ook op Belgische radiostations. Hij is ook actief bij Digitaal Hit FM in Baarn. Begin jaren '90 is hij op televisie te zien bij de NCRV en Eurosport.

Later start hij samen met Wegener/Arcade verschillende radioprojecten. In 1998 gaat hij aan de slag bij Radio 10 Gold waar hij een programma in de middag presenteert. In 2003 stapt hij over naar Radio Veronica waar hij samen met Adam Curry en Michiel Veenstra de ochtendshow gaat maken. Ook neemt hij in het weekend “Ook Goeiemorgen” voor zijn rekening. In 2004 vertrekt hij bij de zender. Tegenwoordig is hij de stationsstem van Veronica TV en spreekt hij verschillende commercials in.

- Je hebt bij Keizerstad FM gepresenteerd in de piratentijd. Hoe was dat?
Ik was toen jong en moest nog veel leren zowel qua radiomaken als persoonlijke ontwikkeling. Ik was vaak te moeilijk voor mezelf en anderen. Het was ook een heel spannende periode in de jaren ’80, zeker voor zo’n jong knulletje als ik. Je kon ieder moment tijdens je programma ‘gepakt’ worden door de politie. Dat is geloof ik zo’n 90 maal gebeurd bij Keizerstad. Vrijwel iedereen in midden- en oost Nederland luisterde en wij zaten daar op een flatje 24-uur per dag plaatjes te draaien met TopFormat jingles en ‘tig adverteerders er tussendoor. Vrij bizar, maar wel erg leuk. Ben te lang ermee doorgegaan besef ik nu, achteraf gezien had ik in die periode naar Hilversum moeten gaan. Maar ja, dat is de koe in de kont kijken, hahaha.

- Toine van Peperstraten, Ruud de Wild en Hans Schiffers zijn ex-collega's van jou. Had je toen al in de gaten dat zij later in Hilversum zouden komen?
Ruud en Hans zaten in een bepaalde periode bij dezelfde zender in Baarn waar ik toen ook voor werkte. Ik was toen helemaal niet bezig met in ‘Hilversum’ te komen, zij waarschijnlijk wel. Ik was meer bezig met het ‘moment’ zelf. Ik zag toen wel mensen al naar landelijke zenders gaan maar dacht daar eigenlijk helemaal niets bij. Met Toine had ik een duidelijke band en meer contact. We zaten beide in België op de radio.

Dat was een manier voor ons om radio te maken die in Nederland op dat moment legaal niet mogelijk was. Hij wilde verder, het liefst bij een landelijke Nederlandse radiozender. Wel grappig dat hij relatief vlot aan de bak kwam bij Studio Sport op TV. Later heeft hij ’s nachts nog wat shows op Radio 3 gedaan trouwens. Ik deed er wat langer over, echter heb ik aan Toine veel te danken qua radiocarrière.

- Wat voor televisiewerk heb je verricht voor de NCRV en Eurosport?
Ik heb in de jaren '90 voor verschillende televisieproducenten diverse programma’s  gepresenteerd. Voor Eurosport was dat onder andere de allereerste World Indoor Surf Cup in de RAI. Dat was voor de camera staan en presenteren, iets wat nu bijna niet meer te zien is op Eurosport. Voor dezelfde producenten ook middagprogramma’s gepresenteerd over diverse sportevenementen. Die werden door de NCRV uitgezonden. Volgens mij heeft geen hond dat ooit gezien, hahaha.

- Samen met Wegener/Arcade heb je verschillende regionale radioprojecten opgezet. Kun je daar iets meer over vertellen?
Ik ben onder andere in de provincie Utrecht met een lokale omroep gestart halverwege de jaren ’90. Wegener/Arcade gaf in die regio diverse kranten en weekbladen uit. Zij zochten contact via het plaatselijke kantoor en we zijn gaan praten. Daaruit ontstond een samenwerking waarbij zij de reclame voor de omroep verkochten. Zij hadden immers toch al verkopers voor de krantenadvertenties in de regio rondlopen en pakte onze radiozender erbij in het advertentiepakket. Maar het bereik van de zender en dus ook de afzetmarkt van adverteerders was veel te klein dus ging ik opzoek naar een legale uitbereiding. Ik ben met het Commissariaat van de Media gaan praten en kreeg toestemming voor een unieke oplossing.

Er kwam een bestaande zender bij uit min of meer dezelfde regio. Zo ontstond de eerste legale koppeling en samenwerking met raamprogrammering via meerdere etherzenders onder dezelfde zendernaam. Dit tot ergernis van collega-omroepen, die meende dat zoiets toendertijd niet mocht. Het mocht wel, we waren de eerste maar de kosten wogen niet op tegen de baten. Het project was te duur op relatief kleine schaal. Overigens zeer prettig samengewerkt met Wegener/Arcade in die periode en met Jan Willem Roodbeen, nu EO.

- In 1998 startte je bij Radio 10 Gold. Hoe was het om voor dat station te werken?
Het station was eigendom van Wegener/Arcade dus dat zat wel goed. Na die periode met lokale projecten was het een verademing om alleen maar met je radioprogramma bezig te zijn en niet alle zakelijke beslommeringen er omheen. Na een proefprogramma wat ik moest maken rond 17 uur ’s middags zei Tom Mulder: “wat doe je vanavond?”  Twee uur later ging ik direct live de zender op. De maandag erna gelijk dagelijks van 13 tot 16 een show. Ging allemaal heel snel. In die jaren bij Radio 10 zoveel leuke collega’s leren kennen en veel geleerd van de ‘oude garde’. Bijzonder om met persoonlijke radiohelden als Peter Holland zeer intensief samen te mogen samenwerken. Jarenlang heb ik zijn productie erbij gedaan.

- De etherfrequentieverdeling werd voor Radio 10 FM een drama. Hoe beleefde je die periode?
Vlak voor de veiling kocht Talpa het station van Wegener en Erik de Zwart kwam binnen als nieuwe radiodirecteur. Zelden zo’n bevlogen en bekwaam radiopersoon meegemaakt. Goede plannen en vooruitzichten kwamen op tafel maar alles hing af van die bewuste veiling. Tijdens de veiling zat ik in het buitenland en ontving de uitslag per sms. Toen werd me in enkele seconde duidelijk dat het allemaal anders zou gaan worden. Sky Radio had ‘m gekregen en in eerste instantie zou Radio 10 toch mogen uitzenden op die frequentie. Uiteindelijk liep het allemaal anders en Radio 10 werd naar de kabel verplaatst.

Ontslag van meer dan 50 mensen was onvermijdelijk. Echter, Sky Radio wilde Veronica weer opstarten op de verkregen frequentie. Nog voordat mijn ontslagbrief van Radio 10 in de bus lag belde Uunco Cerfontaine me op of ik er wilde komen werken. De dag dat ik tekende bij Talpa voor mijn ontslag tekende ik een uur later m’n contract bij Veronica. Handig, zaten schuin tegenover elkaar op de ’s Gravelandseweg in Hilversum.

- In de zomer van 2003 ging je samen met Adam Curry en Michiel Veenstra de ochtendshow op Radio Veronica presenteren. Hoe was het om mee te helpen bij het opbouwen van een station?
Pionieren met het ultieme radiogevoel is heel bijzonder. Radio is voor mij Veronica, altijd al geweest. Om het vertrouwen te krijgen van de directie om belangrijkste timeslot van het station naar eigen inzicht te mogen invullen is bijzonder. Daar moet je tijdens iedere show jezelf van bewust zijn. Don’t srew-up. We wilde een duidelijk ander ochtendshow neerzetten. Geen BN’ers opbellen, nee, ze moesten er gewoon dagelijks live zijn. We waren de eersten die dat flikten. De balans tussen Adam, Michiel en mij was prima. We weten van elkaar wanneer te praten en te zwijgen. Elkaar aanvullen is niet opvullen want dat heet slap lullen.

- Vanuit Irak hebben jullie een week lang de ochtendshow gedaan. Hoe was dat?
Typisch een voorbeeld van wat er op dat moment bij Veronica allemaal kon en speelde. Er was een bijzondere vibe in die periode en de directie was vanaf de eerste seconde enthousiast over het idee om naar Irak te gaan en verleende alle medewerking. Zonder meer hebben we een stuk Nederlandse radiogeschiedenis hiermee geschreven. Om 6 uur ’s morgens in een ‘tent’ midden in de woestijn van Irak na het nieuws de Stones instarten met “Paint It Black”, en dat dan zoiets via satelliet in Nederland te horen is op een autoradio in de file op de A2: kippenvel!

- Waarom ben je gestopt bij Radio Veronica?
Adams contract liep na een jaar af, de mijne ook. Van Inkel stond te trappelen om de ochtendshow te gaan doen, iets wat de bedoeling al een jaar lang was geweest. Er is verschillende malen gesproken over programma’s samen met Adam op andere tijdstippen, maar inmiddels werkte ik ook voor Veronica TV en kreeg het daar steeds drukker. Adam wilde meer aan zijn podcastproject gaan werken en ging ook nog eens verhuizen naar Londen. Laat ik het zo zeggen, we hebben beide geen afscheidsfeest gegeven of gekregen, dus wie weet wat de toekomst nog allemaal in petto heeft. Alhoewel er een hoop veranderd is inmiddels.

- Wil je nog terug op de landelijke radio?
Het kriebelt soms best wel als ik weer eens een DJ hoor die door een overkill aan ADHD een show aan het maken is en geen flauw benul heeft wat hij nou werkelijk aan het doen is. Ik heb af en toe het idee dat enkele landelijke zenders op het niveau van de lokale omroep Schubbekutteveen zitten. Ik hoor productiemannetjes de files lezen en dat klinkt dan wel zó slecht, of nog erger: ze mogen meepraten, maar gaan dan maar wat lachen omdat ze de broodnodige hersencellen missen om om te weten waarover het gaat. Heren en vooral ook dames van de radio: neem je vak serieus. Ik heb me wel eens zitten ergeren aan BN’ers die te gast waren bij Curry & the Crew die ineens riepen: “oh, dat wil ik ook, mijn eigen radioshow, dat zou ik best kunnen”. Jammer dat ik ze toch hoor in de ether.

- Wat is jouw favoriete muziek?
Breed. Ik luister van Arrow Jazz tot SLAM!FM met veel plezier.

- Je spreekt voor verschillende producenten wat in en je bent de stationsstem van Veronica TV. Pas je je stem ook aan aan de opdrachtgever?
De klant is koning, dus als de opdrachtgever een bepaalde ‘sound’ in mijn stem wil, krijgt hij die. Geen probleem. Ik moet niet mijn stem maar het product van de opdrachtgever verkopen. Dat doe je in goed overleg.

- Heb je nog tips voor iemand die voice-over wil zijn?
Zorgen dat je goed te regisseren bent, flexibel. Dat je met je stem alle kanten op kan. Van lief, sexy, licht tot zwaar, stoer en zakelijk. Luister aandachtig naar je eigen stem, hoor je eigenlijk wel wat je aan het zeggen bent? Maak bijvoorbeeld van een ‘S’ geen ‘Z’ of andersom, en spreek foutloos ABN.

- Wat wil je nog doen in de toekomst?
Een dagelijkse radioshow presenteren die tegelijkertijd ook op TV en internet te zien is. Een concept waarbij deze mediavormen elkaar optimaal aanvullen en dus niet ten koste gaan van elkaar. Tegelijk: muziek op de radio, de clip op televisie en interactie via internet. Luisteraars die via een webcam mee praten op de radio en dus ook te zien zijn op TV. Zo’n multimediaconcept is de toekomst van radio.

Gerelateerde Artikelen