Kies je favoriete radiostation

Dossiers

In gesprek met: Sjors Fröhlich [Radio 1/2]

In gesprek met?

Sjors Fröhlich wordt op 20 juni 1967 geboren. In 1982 begint hij bij de NCRV. De toen veertienjarige jongen mag het jongerenprogramma ‘Tussenuur’ presenteren. Zijn vader brengt hem van Meerkerk naar Hilversum omdat hij nog geen brommer of auto mag rijden. Voor Radio 3 maakt hij daarna met Peter Plaisier populaire radioprogramma's, waaronder The Magic Friends.

In september 1996 besluit hij te stoppen met Radio 3. Sindsdien werkt hij voor Radio 1 en Radio 2. Bij die laatste zender is hij elke zaterdagmorgen tussen negen en twaalf uur te horen met Cappuccino. Op Radio 1 presenteert hij dagelijks Stand.nl tussen half twee en twee uur ’s middags.

- Je bent op je veertiende bij de NCRV begonnen. Hoe kwam dat?
De NCRV had een jongerenproject genaamd ‘Tussenuur’ waar de omroep graag jonge redactieleden voor wilde hebben. Er is destijds een oproep verschenen waar ik samen met 600 andere mensen op heb gereageerd. Ik ben uiteindelijk gekozen en dat was een droom die uitkwam, want ik wilde van jongs af aan al bij de radio werken. Als dat al op zo’n jonge leeftijd lukt bij een grote omroep in Hilversum, dan is dat geweldig. Het was superleuk.

- Je hebt gepresenteerd op de NCRV Zaterdag op Radio 3. Kun je die periode beschrijven?
Het was heel anders dan nu. De radio was heel anders, want er waren bijvoorbeeld nog geen commerciële omroepen en de zender zelf was ook heel anders. Op Radio 3 werden bijvoorbeeld toen nog actualiteiten en sportprogramma’s uitgezonden. Daarnaast had elke omroep zijn elke dag, waaronder dus de NCRV. De tijd was heel anders en de manier van radiomaken ook. Ik vind het erg leuk dat ik ook in die tijd heb mogen werken.

- Je hebt lange tijd The Magic Friends gepresenteerd op Radio 3 met Peter Plaisier. Vrij snel werd een soort van: je houdt van ze of niet. Ben je het daarmee eens?
Dat kan ik niet goed beoordelen, want wij keken gewoon naar de cijfers en daaruit bleek dat wij het best scorende programma van het hele station hadden. Natuurlijk is het wel zo dat als je iets succesvols neerzet, er altijd een groep mensen bestaat die het niet leuk vindt. In de doelgroep waar wij voor werkten, de middelbare scholieren, deden we het erg goed. Dat kwam mede doordat we veel meldden over de acts die toen belangrijk waren, zoals Take That en 2Unlimited. Het was een leuke en succesvolle periode.

- Jeroen van Inkel heeft ooit geroepen dat hij eerder naar HitRadio Veronica is vertrokken omdat The Magic Friends zo onaardig tegen hem deden. Wat vind je van die uitspraak?
Ik kan me dat niet zo goed voorstellen. Ten eerste zijn wij geloof ik niet zo onaardig en daarnaast is Jeroen ook niet op zijn mondje gevallen. Het was een rare periode toen, want Veronica stond op het punt om commercieel te gaan. Iedereen wist dat het zou gebeuren, maar ze zonden nog wel uit op Radio 3. Zij hadden er belang bij dat het met Radio 3 slecht zou gaan, dus maakten ze met opzet slechte programma’s. Maar daar zijn nooit echt harde woorden overgevallen. Voor de rest spreek ik Jeroen regelmatig en we kunnen prima samen door één deur.

- Waarom ben je gestopt met The Magic Friends?
Ik vond het mooi geweest na leuke een periode van vijf jaar. Ik werkte toen al voor Radio 1 en Radio 2 en voor mezelf heb ik toen de keuze gemaakt dat bij die zenders mijn toekomst lag. Ik ben toen eigenlijk meer de kant van de informatieve radio opgegaan en dat is mij tot nu toe heel erg goed bevallen. Dat soort radio leek me gewoon leuker om te doen. Radio 3 was niet zo blij met mijn stap, want het betekende het einde van een succesvol programma.

- Je hebt een bedrijf met Peter genaamd 'Fröhlich & Plaisier'. Wat voor diensten leveren jullie?
Wij hebben twee audiomontage- en twee videomontagestudio’s in Hilversum waar gewerkt wordt aan radio- en televisiecommercials en er wordt audio nabewerkt. We hebben ook nog een bedrijf genaamd ‘Fröhlich & Plaisier Events’ dat op evenementen de audiovisuele invulling verzorgd, bijvoorbeeld grote schermen.

- Wat vind je van de keuze van de NCRV om weinig zendtijd op 3FM te hebben?
Destijds ben ik het daar niet mee eens geweest, maar sinds kort doet de NCRV wat meer haar best om zendtijd op 3FM te krijgen. We hebben nu alleen Bring It On en dat is eigenlijk te weinig. Voor de NCRV zou het goed zijn om elke dag horizontaal een programma te hebben en ik denk ook wel dat het er gaat komen. Nog niet dit jaar in september, maar daarna zie ik het redelijk snel gebeuren.

- Je hebt verslag gedaan van de Tour de France vanaf de motor. Hoe was dat?
Geweldig, want we hadden het al eerder over jongensdromen, maar dit was er nog één. Ik wilde altijd al de Tour zo dichtbij meemaken, want ik hou van wielrennen en radio en dat kon ik op deze manier mooi combineren. Ik heb het met heel veel plezier gedaan, want het was een situatie die maar heel weinig mensen meemaken. Wat dat betreft prijs ik mij gelukkig.

Ik heb verschillende mooie momenten mogen verslaan, maar de echte hoogtepunten zijn toch wel de Nederlandse etappeoverwinningen. In 2000 heb ik alle zeges van Erik Dekker verslagen en even later de fantastische zegetocht van Michael Boogerd naar La Plagne. Ik zat met de motor vlak achter hem. Dat zijn onvergetelijke gebeurtenissen.

- Waarom ben je gestopt met het verslaan van de Tour de France?
Het had met de tijd te maken, want als je in Frankrijk bent voor de Tour, betekent dat een afwezigheid van ongeveer vier weken. Dat was voor mij niet haalbaar, omdat ik ook nog gewoon bij de NCRV moest werken. De omroep gaf mij geen verlof en dat is logisch, want in hun geval had ik dat ook niet gedaan. In de zomer wilde ik zelf toch ook nog wat vakantie hebben, dus kon ik niet langer de Tour verslaan. Ik ben er nog wel bij betrokken, want dit jaar heb ik elke dag ‘De Avondetappe’ gemaakt op Radio 1, gewoon vanuit Nederland. Na acht Tour de Frances vond ik het mooi geweest.

- Tegenwoordig presenteer je Stand.nl op Radio 1 en Cappucino op Radio 2. Beide programma’s zijn heel erg interactief, waardoor je eigenlijk afhankelijk bent van de luisteraar. Is dat wel eens mis gegaan?
Het zijn allemaal live telefoontjes, dus daarmee neem je een risico. Ik vind dat het daardoor juist heel erg leuk wordt, dus het gevaar neem ik graag voor lief. En wat is misgaan? Natuurlijk gebeuren er wel eens anders dan je denkt, dan roept een luisteraar iets, maar het is nog nooit een heel groot probleem geweest.

- Hoe neutraal ben je bij Stand.nl en Cappuccino?
Het zijn twee verschillende grootheden. Bij Stand.nl probeer ik heel neutraal te zijn en journalistiek te werken. Ik probeer vaak de andere kant van de gast op te zoeken, waardoor ik leuke vragen kan stellen. In principe laat ik nooit weten wat mijn eigen mening is. Bij Cappuccino is dat niet zo, want het is een heel ander programma. Ik probeer de luisteraars een beetje te provoceren en als je belt naar Cappuccino, dan weet je dat je in de maling genomen kunt worden.

- Stand.nl lijkt heel erg op de Amerikaanse talkradio, maar dan in veel minder tijd. In de Verenigde Staten zou het programma twee uur duren zonder gast. Klopt het dat jouw programma desondanks toch gestoeld is op de Amerikaanse methode?
Absoluut, maar in Amerika is het inderdaad veel erger dan hier, want daar zijn er stations die alleen maar talkradio doen. Toen ik Stand.nl ontwikkelde heb ik naar veel programma’s geluisterd en ben er ook naartoe geweest. Maar de Amerikaanse formats kun je niet zomaar importeren in Nederland, want de luisteraars zijn compleet anders. Daar is de rol van de presentator ook heel anders, want die laat heel erg merken wat hij of zij ervan vindt. Bij ons wordt dat niet geaccepteerd.

- Er is ook een televisieversie van Stand.nl geweest. Waarom is die gestopt?
Het was een experiment. Er zijn twee periodes geweest waarin het werd uitgezonden en er komen er ongetwijfeld nog een paar. We wilden heel graag weten wat er technisch mogelijk is en hoe het programma zich op televisie ontwikkelt. De eerste keer hebben we beide varianten gelijktijdig uitgezonden en later is er een aparte editie in de avond geweest op televisie. Dat ging al beter en met alle technieken van tegenwoordig, zoals webcams, willen we kijken of we iets nieuws op kunnen starten.

- Vanaf september ga je op Radio 1 in de avond het programma Standpunt Café presenteren. Wat voor een programma gaat dat worden?
Zoals de naam al zegt, heeft het heel veel met Stand.nl te maken. Het programma komt live vanuit het mediacafé in het NCRV-gebouw en kent twee onderwerpen. De eerste zat eerder die dag in Stand.nl en de tweede is een ander onderwerp uit de actualiteit. Het gaat geen herhaling van Stand.nl worden, want er zitten geen luisteraars in en dat is juist zo kenmerkend voor Stand.nl. De gasten die we kiezen zullen ook anders zijn. We gaan het ook op een andere manier vormgeven.

- Een ander nieuw programma is MM Magazine. Kun je daar iets over vertellen?
Stand.nl wordt vanaf september om 13 uur uitgezonden en om half twee MM Magazine. Het programma zal gaan over mensen in de media, maar we gaan niet hoofdredacteuren van kranten met elkaar discussiëren. Een vergelijking met De Leugen Regeert is dus ook niet op zijn plaats. We gaan de uitzending beginnen met iemand die in de media is. Hij of zij houdt een week lang een soort van radiodagboek bij dat we uit gaan zenden. Het gaat bij ons echt om mensen die in de media zijn en hoe ze dat ervaren.

Klopt de beeldvorming bijvoorbeeld wel? Laten we als voorbeeld de Rabobank ploeg nemen in de Tour. De eerste week ging goed en toen werd het omschreven als het beste team ter wereld. Toen het één dag minder ging, schreven de kranten dat Rabobank door het ijs was gezakt. Wij gaan proberen erachter te komen hoe het beeld zo snel kan veranderen. Qua onderwerpkeuze zijn we dus heel breed.

- Medy van der Laan wilde de Publieke Omroep veranderen. Het is uiteindelijk niet door gegaan, maar wat zou jij nou veranderen bij de omroep?
Dat is moeilijk uit te leggen, want de Publieke Omroep is heel erg breed. Wat mij wel stoort is dat er voorbij wordt gegaan aan de radio. Het gaat vrijwel alleen maar over televisie, terwijl er bij Radio 2 bijvoorbeeld heel erg goed samengewerkt wordt. Ook Radio 1 gaat, in vergelijking met BNR Nieuwsradio, heel erg goed. Bij Radio 2 heeft de horizontalisering voor enorm hoge luisteraars geleid en bij Radio 1 wordt het proces vanaf september in werking gesteld. Daar verwacht ik veel van, waardoor ik eigenlijk heel tevreden ben. Van televisie heb ik te weinig verstand om er zinnige dingen over te zeggen.

Gerelateerde Artikelen