Kies je favoriete radiostation

Dossiers

In gesprek met: Menno Vroom [RTL FM/Radio 10 Gold]

In gesprek met?

Menno Edwin Vroom wordt geboren op 13 mei 1973 en groeit op in Oosthuizen. Op twaalfjarige leeftijd was hij al actief met amateurtoneel totdat drie jaar later de toneelvereniging even geen kindacteur nodig had. Uit verveling ging hij eens kijken bij de ziekenomroep van het West-Fries Gasthuis, het ziekenhuis waar hij ooit geboren werd. Een paar weken later presenteerde Menno een verzoekplatenprogramma.

In gesprek met: Menno Vroom [RTL FM/Radio 10 Gold] Menno volgde ook een internationale opleiding radiotechniek (SAE) in Amsterdam. Helaas waren er technici in overvloed en ging Menno maar eens verder kijken bij de lokale omroep van Hoorn. Drie jaar lang heeft hij naar hartelust aan de knoppen kunnen draaien en schuiven totdat hij de verleiding niet kon weerstaan om een microfoon met schaarhengel aan de mengtafel vast te schroeven. Vanaf toen was Menno Vroom een deejay.

In 1997 was Menno voor het eerst landelijk te horen bij Radio 10 FM. Later volgde ook nog JFK. In 2003 maakte hij de overstap naar Radio Veronica, waar hij werkte als producer en deejay. In september 2004 ging Menno naar RTL FM. Maandag 31 juli begint hij aan een nieuwe klus: Radio 10 Gold. Bij dat station zal hij van maandag tot en met donderdag tussen 14 en 18 uur te horen zijn.

- Je bent in 1997 bij Radio 10 Gold begonnen, maar niet iedereen wordt zomaar aangenomen. Waarom jij wel?
In 1994 was ik al eens bij Radio 10 Gold geweest voor een proefprogramma, maar ik was te nerveus. Ondanks dat vond Peter Rijsenbrij dat ik wel een aardige stem had en hield mijn telefoonnummer ‘in de pocket’. Ik wilde mijzelf verbeteren, revancheren, door elke dag radio te maken. De omstandigheden bij het station waar ik zat, West-Friesland Radio, waren zeer gunstig. Rene Verkerk, Edwin Meerman, Remco Smit en Wouter van de Goes. Allemaal ambitieuze jongens met veel know-how. Bovendien liep daar nog een talent volle dj rond van mijn leeftijd: Albert-Jan Sluis. De ideale sparring partner. De big break kwam in 1997, Rene of Edwin bracht mijn naam ter sprake bij Radio 10 Gold.

- Na zes jaar stopte je bij Radio 10 Gold om 'achter de schermen' te werken. Wat ben je toen gaan doen?
Ik werd producer van Goud van Oud en Goed bij Kas. Ik schreef ondermeer “de plaat en zijn verhaal” . Een pittige klus want niet elke Engelse tekst laat zich makkelijk vertalen. De letterlijke vertaling van “Hotel Californië” slaat nergens op, het gaat om de betekenis. “Walking in Memphis” en “On the border” zitten vol met verwijzingen naar de lokale cultuur en de historie. En zijn essentieel in het verhaal.

Dat betekent heel veel research. Dat was ook het geval bij “de Hitlegende”. Zo vond ik bijvoorbeeld bij toeval het lijkschouwingrapport van INXS zanger Michael Hutchence met zeer gedetailleerde informatie. Daarmee kon ik een zeer indringende “Hitlegende” reconstrueren.

- Hoe kijk je terug op JFK waar je ook nog een tijdje gewerkt hebt?
Het jazzpop station JFK was voor mij en leuk uitstapje, met enige regelmaat viel ik in voor Rijsenbrij, Anneloes den Haan of Hans Groters. JFK waren eigenlijk Giel Beelen en Peter Belt. Giel was verantwoordelijk voor de muziek en Peter regelde vooral de technische zaken.

JFK stond voor Jazzy Funky Kool en was niet meer dan een PC met Master Control en een spreekcel met een voicetrackcomputer. Het moeilijkste maar tegelijk ook het meest uitdagende was voor mij het overschakelen tussen twee stijlen. Op Radio 10 Gold was ik vrolijk en energiek en op JFK super relaxed en zakelijk. Na een jaar werd de stekker eruit getrokken want het leverde te weinig geld op.

- Bij Radio Veronica was je deejay maar ook producer. Wat vond je leuker om te doen en waarom ben je na een jaar al vertrokken?
Ik ben aangenomen als producer, maar het leek me fantastisch om echt zelf bij Veronica te draaien. Dat is mijn jongensdroom. Ik moest mij wel bewijzen dat ik het kon en doormiddel van coaching heb ik een plek verdiend in de programmering.

Uiteindelijk deed ik de weekendshifts van Oh wat een nacht, Ook Goeiemorgen en Goud van Oud. Erg leuk om te doen, maar ik wilde meer. Ik vond het te zwaar om 5 dagen in de week productie te doen en in het weekend programma’s te maken. Op het juiste moment werd ik gebeld door Roland Snoeijer van RTL FM.

- RTL FM raakte in juni haar etherfrequenties kwijt aan 100%NL. Hoe hebben jij en je collega's dit ervaren?
Ah men…het waren slopende maanden, ik ben echt aan vakantie toe. De grootste schok kwam voor mij op 19 mei toen bekend werd dat Medy van der Laan had besloten om alsnog het kavel aan 100%NL te geven.

In mijn achterhoofd wist ik, de kansen waren fifty/fifty, maar toch was ik overdonderd. De hele ochtend zaten we met z’n allen bij Maud (onze secretaresse) in spanning te wachten op een fax van Economische Zaken. Totdat om 11:20 een telefoontje vanuit de directie kwam met het verzoek om naar de boardroom te komen.

Toen dacht ik: “Shit, foute boel!” Met het lood in onze schoenen liepen we naar de directieafdeling waar ons het slechte nieuws werd verteld. Het was toen kwart voor twaalf en ik moest rennen om op tijd terug te zijn in de studio. Met het hart nog in mijn keel en trillende vingers van de schrik begon ik om twaalf uur mijn uitzending.

Op vrijdag 30 juni 11:00 werden we weer bijeen geroepen in de vergaderzaal en kwam de tweede nederlaag. De schorsing van het besluit van de minister werd afgewezen. Een paar weken eerder kreeg ik een aanbieding Radio 10 Gold. Ik hield het contact warm totdat duidelijk werd dat de rechter in het nadeel van RTL FM besloot. Deze beslissing was voor mij belangrijk en diezelfde dag nog heb ik mijn baan opgezegd.

- Hoe kijk je terug op je periode bij RTL FM?
Ik kijk terug op deze periode waarin ik vooral mijzelf beter heb leren kennen. Robert Jensen was de architect van het station maar het was Roland Snoeijer die rust, structuur en waardering bracht. Hij is zeer evenwichtig, zelfbewust en een voorbeeld voor mij.

- Na drie jaar kom ga je weer terug naar Radio 10 Gold. Wat verwacht je ervan?
Het voelt als na een lange vakantie weer thuis komen! Ik ben blij dat Radio 10 Gold gebruik kan maken van de middelen en de kennis van Radio 538. Dat is een goed geoliede machine en kan Radio 10 Gold een zet geven in de goede richting. Daar heb ik alle vertrouwen in.

- Binnen welk format maak jij het liefst radio? En hoe ziet jouw ideale radiostation eruit?
Ik vind dat ik het beste pas in een 30-49 muziekformat, hierin scoor ik het hoogst. Wat ik eigenlijk nog heel graag een keer zou willen doen is talkradio en mijn carrière afsluiten met “Met het Oog op Morgen.” Dat lijkt me fantastisch.

- Wat vind je van het huidige radiolandschap? En wat zou er nog moeten veranderen?
Ik zie in de toekomst een groot aanbod aan digitale non-stop radiostations, maar uiteindelijk zullen er een paar gepresenteerde zenders het best beluisterd zijn. Dit komt omdat de mens zoekt naar veiligheid, waardering en verbondenheid. Onder veiligheid versta ik: een vertrouwd en herkenbaar geluid. Waardering staat voor assertief (1 op 1) aanspreken van je luisteraar. Met verbondenheid bedoel ik: het saamhorigheidsgevoel, het idee bij een luisteraar creëren dat hij onderdeel is van een grote groep mensen met een eigen identiteit.

Daarom is het belangrijk dat een station duidelijk maakt voor wie zij staat. Radio is psychologie en deze wetenschappelijke invloed zal alleen maar groter worden.

- Ben je wel eens afgewezen door een radiostation?
Ik ben een wel paar keer afgewezen en ik heb gaandeweg geleerd: “Stuur pas een demo als je echt heel zeker weet dat je heel goed bent.” Ik zou als tip aan het nieuwe talent willen meegeven: leer eerst jezelf goed kennen. Het belangrijkste gereedschap bij het presenteren is je denken en je gevoel. De mens! Beheers het tot in de puntjes! De combinatie van die twee… is je talent. De rest zijn truukjes die je kunt leren.

- Naar welke stations luister je zelf graag en wat zijn je favoriete deejays?
Een favoriet heb ik niet, maar ik kan je wel vertellen wat het allereerste moment was dat ik als jongetje van 6 werd gegrepen door de magie van radio. In 1980 kregen mijn zusjes en ik de DUAL radioplatenspeler en cassettedeck van onze ouders cadeau. Dan konden we muziek draaien bij ons thuis op de overloop. Ik weet nog dat ik zelf de boxen heb aangesloten en luisterde naar de Top 40 met Lex Harding.

- Wat vind je het mooiste moment uit jouw carrière tot nu toe?
Ik heb zoveel mooie momenten, maar er zijn twee dingen die ik echt fantastisch vond. Het samenwerken met de oude rotten uit het vak en de jonge honden. Het is enorm inspirerend om met creatievellingen om te gaan.

- Wat wil je in de toekomst nog doen?
Haha…  dat zou je wel willen weten? Stay tuned!

Gerelateerde Artikelen