Kies je favoriete radiostation

Dossiers

In gesprek met: Bob van Beeten [Wereldomroep]

In gesprek met?

Bob van Beeten wordt op 7 maart 1966 geboren in Amsterdam. Als 12 jarige jongen ging Bob met zijn eerste mengpaneeltje aan de slag. Met de hulp van zijn ouders spaarde hij voor een 5 kanaals Phonic mixer: gekocht bij Wehkamp voor 199 gulden. Aan de mixer werd een Dual draaitafel aangesloten en een Sony bandrecorder van zijn vader en even later een eigen bovenlader cassettedeck van Tokyo. De radio begon te leven bij Bob toen hij de plaatselijke piraat in Lelystad hoorde. Ze zochten nog een deejay, en dat was natuurlijk een grote kans. Bob was 16 toen hij voor het eerst echt platen mocht aankondigen onder het pseudoniem Bob van Nieuwlandt. Niet lang daarna kwam hij bij de ziekenomroep gevolgd door een rijtje lokale omroepen in België.

In 1983 zat Bob bij Minjon, de jeugdomroep van de AVRO, en aansluitend ging hij verder in Nederland. Lokale omroepen waren er in 1984 bijna niet, maar wel grote piraten. In midden Nederland werkte hij drie jaar voor Radio Eemland in Amersfoort en ook drie jaar voor Digitaal FM in Baarn. Vanaf 1987 waren de programma’s van Bob ook te horen bij De Stadsomroep in Amersfoort. Niet lang daarna was Bob elk uur met zijn stem als stationsstem in alle jingles te horen. Ook werden in zijn eigen studio de eerste programma’s gemaakt voor de lokale omroep in Lelystad. In 1990 wordt hij voor het eerst ook betaald voor deze werkzaamheden.

- Wat heb je sindsdien gedaan?
De eerste betaalde radio baan was bij de Wereldomroep in 1990. Ik was ook al een paar jaar werkzaam in de AV branche, maar het vak van programmatechnicus heb ik daar geleerd. Halverwege 1997 stopte ik en ging ik meer werken voor Omroep Flevoland. In 1992 werd ik al bij Omroep Flevoland gevraagd om in de ochtend het nieuws- en actualiteitenprogramma te presenteren. Later volgde een eigen dagelijks variaprogramma, muziekprogramma’s en werd ik ook muzieksamensteller. En ja, bijna vanzelfsprekend zou ik willen zeggen; ik werd de stationsstem voor radio en televisie. Een mooie tijd! Doordat ik steeds als freelancer heb gewerkt, kon ik ook nog andere werkzaamheden voor mijn eigen bedrijf blijven uitvoeren. Zo heb ik in de jaren ‘90 gewerkt voor De Gouwe Ouwe Zender van Sky Radio, Noordzee en een kortere periode voor Radio 10 Gold.

- Wat heb je bij die landelijke stations gedaan?
Bij de Gouwe Ouwe Zender werd ik gevraagd als deejay, net een week voor de start van het station. Er was ruimte in het weekend en dat leek me wel wat. Nog geen jaar later stopte de zender en werd het verkocht. Het geld werd gebruikt om Sky Radio, dat een etherfrequentie kreeg, goed in de markt te zetten. En dat is goed gelukt. Ook bij Radio Noordzee en Radio 10 Gold was ik deejay. Bij Noordzee presenteerde ik via voicetracks de doordeweekse avonden en bij Radio 10 zat ik tien weken in de nacht van zaterdag op zondag. Als een soort zombie liep ik steeds de dag daarna door het huis. Ik kon het ritme niet vinden met het overige radiowerk.

- Wat zijn voor jou de grootste verschillen tussen de publieke en de commerciële omroepen?
Als een presentator goed in z’n vel zit doordat er heldere afspraken zijn gemaakt over stijl, ritme, eigen inbreng enzovoort, dan mag het niet uitmaken of de club commercieel is of publiek. Wel is er bij een commercieel station vaak heel snel een gevoel van “we gaan er voor met z’n allen voor”. Natuurlijk is dat noodzakelijk om te overleven, maar één gedachte die wordt gecommuniceerd is wel lekker! Ik vind dat bij de publieke zenders als Radio 2 en 3FM zeker ook een gevoel is van één station.

- En nu werk je weer voor de Wereldomroep?
Ja, “terug op het nest” werd al gezegd toen ik eind 2004 in gesprek ging over de functie van redacteur / regisseur op de Nederlandse afdeling. Er is natuurlijk best wel wat veranderd in de loop van de tijd, maar op de één of ander manier heerst er nog altijd een heerlijke vertrouwde sfeer. Veel gezichten uit veel landen. Je hoort Spaans, Engels en Indonesisch om je heen. Ook al is iedereen met zijn eigen toko bezig, je hebt het gevoel als je door de gangen en over het studioplein loopt, dat je er bij hoort. En daarnaast krijg ik heel veel waardering voor mijn programma van collega’s en luisteraars!

- Je programma bij de Wereldomroep heet Onderweg?
Klopt en het loopt als een trein. Maandag tot en met vrijdag van 10 tot 12 uur presenteer ik dit programma voor Nederlandse vrachtwagenchauffeurs die in Europa rijden. De Wereldomroep zendt namelijk naast veel programma’s via satelliet en internet nog steeds uit via de Korte Golf. Groot voordeel daarvan is dat met meerdere zenders werkelijk heel de wereld kan worden bereikt. Veel chauffeurs hebben in hun vrachtwagen de mogelijkheid om de Korte Golf te ontvangen en krijgen via mijn programma ‘Onderweg’ allerlei informatie uit de transportsector, weer en Europese verkeersinformatie.

Ook is er alle ruimte voor muziek op verzoek en geven chauffeurs zelf hun mededelingen door via sms. Dat gebeurt massaal, per uitzending soms wel een paar honderd. Het is een uniek interactief programma dat ontzettend leuk is om te mogen maken vanwege de waardering. Ik heb eigenlijk heel wat vrijheid, want ik bepaal de stijl en de muziek. Ik hoop dat ik dit nog lang mag blijven doen.

- Wat is jouw favoriete muziek?
Ik kan heel veel hebben: Stevige Rock, Jazzy muziek, Wereldmuziek, een lekkere Hollandse meezinger, popmuziek jaren 80, maar ook de 50-er jaren en klassiek is ook aan mij besteed. Als ik een programma maak probeer ik me in elk geval altijd te verplaatsen in een luisteraar. Ik hoef het dan niet persé mooi te vinden, als de doelgroep maar op de juiste manier wordt benaderd. Smaken verschillen en dat respecteer ik!

- Wat zal de toekomst zijn van de Wereldomroep?
Weet je, 15 jaar geleden werd al gezegd dat de publieke omroep er binnenkort niet meer zou zijn. Toegegeven dat geld wel heel belangrijk is, en dat wordt verhoudingsgewijs steeds minder, geloof ik zeker in het bestaansrecht van de Wereldomroep. Er komt een steeds betere samenwerking met de binnenlandse omroepen. Het is zeker niet een kwestie van een schuif open zetten en klakkeloos Radio 1 door te zetten op de Korte Golf.

De Wereldomroep kan zelf heel goed kwaliteitsprogramma’s selecteren en die uitzenden en natuurlijk eigen nieuws-, actualiteitenprogramma’s en doelgroepenprogramma’s maken. Uiteindelijk zal ook het typische geluid van Korte Golf worden vervangen door bijna studio kwaliteit. Dat zal gebeuren door digitale zenders, bijvoorbeeld via DRM of andere digitale techniek.

- Naast radiopresentator ben je ook voice-over?
Ja, dat klopt. De helft van de tijd spreek ik teksten in voor allerlei producties, zoals bedrijfsfilms, commercials, promo’s en jingles voor omroepen. Ik heb mijn eigen geluid. De klankkleur laat zich omschrijven als volwassen, diep, maar toch ook fris en ik kan heel snel praten en dan toch goed blijven articuleren. Heel handig om natuurlijk te blijven klinken in een reclamespot met te veel tekst voor de beschikbare tijd.

- Wat maakt iemand geschikt om teksten in te spreken?
Je moet heel goed weten waarover je spreekt en op welke manier je dat dan doet. Er zijn heel veel mensen met een mooie stemklank, maar ze weten die niet te gebruiken. Dat is niet erg als dat ook maar niet in één of andere productie wordt gebruikt. Daar kan ik me heel erg aan ergeren. Vooral aan reclamespots waarin ik dan ook nog eens een spraakgebrek constateer bij de stemmen.

- Kun je het leren om voice-over te worden?
Je zult heel veel moeten oefenen met je stem. Ook moet je de opnames van jezelf regelmatig kritisch terug luisteren. Luister ook goed naar hoe andere voice-overs en presentatoren klinken. Maar hou je eigen klank, dus probeer niet te imiteren en vind je eigen stijl in de loop der jaren.

Het is net als bij schilderen: je leert het niet in één dag. Ook al wordt vaak gezegd dat je je geld wel heel makkelijk verdient met het inspreken van een tekstje. Bedenk dan wel dat ik jaren aan mijn stem heb gewerkt om dit te kunnen.

- Heb je nog tips voor beginnende voice-overs?
Zie elke inspreektekst, ook een radio aankondiging, als een mooie uitdaging. Zorg ervoor dat je autoriteit hebt in je stem. Daarmee wil ik zeggen dat jij ervoor moet zorgen dat mensen de tekst, die je inspreekt, ook geloven. Omdat jij het zegt is het waar. “Keep on smiling” als je spreekt en houd je hoofd erbij tijdens het inspreken. Wanneer je een serieus bericht moet lezen, probeer dan de kracht te houden om de boodschap met overtuiging te brengen.

- Je bent eigenlijk altijd freelancer geweest, waarom zou je niet in vaste dienst van een omroep willen zijn?
Natuurlijk ben ik wel vaker gevraagd om een dienstverband aan te gaan. En bij de Wereldomroep ben ik ook in vaste dienst geweest voor onbepaalde tijd. Maar ik werkte daarnaast al voor mijn eigen bedrijf. Nu wil ik niet meer afhankelijk zijn van een opdrachtgever. Ik heb veel meer een gevoel van vrijheid. Waarmee ik ook niet zeg dat ik nooit ergens in dienst zal gaan, maar dat ligt aan de mogelijkheden.

- Ben je wel eens afgewezen door een radiostation, en wat zou je doen als de Radioschool had bestaan in jouw jeugd?
Een externe opleiding kon je in mijn tijd alleen krijgen als je al in dienst was van een omroep. Maar ja, de spoeling was heel dun. Ik koos er dan ook maar voor om na de HAVO de MTS te gaan doen, omdat ik dan zo de techniekkant van radio op kon gaan. Het zou me heel wat waard geweest zijn om te kunnen kiezen voor een directe radio opleiding als de Radioschool.

En of ik ooit afgewezen ben door een radiostation, eh nee niet echt. Behalve dat je wel eens wat open sollicitaties stuurt omdat iets je leuk lijkt en natuurlijk worden er wel eens wat gesprekken gevoerd. Ik wilde jaren geleden wel het ochtendprogramma op Radio 2 doen, dus toen men iemand zocht heb ik eens gebeld of ik langs mocht komen. Ik hoorde dat men eigenlijk al een keuze had gemaakt en daarmee was dat een éénmalig bezoek. Wel leuk hoor.

Niet lang geleden heb ik zelf afgehaakt voor een commerciële club. Ik werd benaderd door de programma directeur voor een dagelijks middagprogramma. Het klikte heel goed en ik had er zeker oren naar, maar het viel niet te combineren met mijn huidige werkzaamheden. Op invalbasis zijn er wel mogelijkheden dus wie weet. Voorlopig heb ik het naar mijn zin waar ik nu zit en maak me geen zorgen over mijn toekomst.

Gerelateerde Artikelen