Kies je favoriete radiostation

Dossiers

In gesprek met: Bruno Vos [Radio Rembrandt]

In gesprek met?

Bruno de Vos wordt op 31 december 1963 geboren in het Belgische Lokeren (België). Als twintig jarige jongen begint hij bij het populaire Radio Tijger. Dat station zendt uit vanuit Stekene, een plaats in de buurt van het Zeeuwse Hulst. In 1987 start hij zijn eigen productiebedrijfje en gaat hij syndicated radioprogramma’s produceren voor een netwerk van 34 commerciële radiostations in Vlaanderen. Begin jaren ‘90 treedt hij in dienst bij John de Mol Produkties, waar hij gaat werken bij de afdeling programma ontwikkeling. Later maakt hij binnen het bedrijf de overstap naar muziekproductie en werkt hij voor tv-programma’s als ‘Het Gevoel van’, ‘Cor & Co’ en ‘Gordon Draait Door’.

In 2001 wordt Bruno assistent programmaleider bij Radio 192, waar hij dag en nacht werkt om het station uit te bouwen. Een paar jaar later komt er een einde aan het station, maar toen was Bruno er al weg. In 2003 komt hij terecht bij Radio Veronica. Daar werkt hij als producer van Ferry Maat bij ‘Maat in de middag’ en de Soul Show. Later gaat hij ook het programma ‘Goud van Oud’ produceren voor Bart van Leeuwen.

In maart 2004 is het tijd om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Bruno start samen met Ad Bouman en Will Luikinga de ‘Stichting Nederlandse Muziek’ om muziek uit eigen land zo breed mogelijk te promoten. Dit gebeurt onder andere met de ‘NL Top 20’ op diverse lokale omroepen in Nederland en via hun eigen station: Radio Rembrandt. Inmiddels is Radio Rembrandt een samenwerkingsverband aangegaan met KX Radio en ook via diverse digitale kanalen te beluisteren.

- Je hebt syndicated programma’s geproduceerd voor diverse radiostations in België. Hoe ging dat destijds in zijn werk?
Vlaamse 'vrije radio’s' waren in de jaren ‘80 enorm populair. Met een paar jongens van het toenmalige Radio Veronica hebben we het project ‘De Zoo’ bedacht. Erik de Zwart, Jeroen van Inkel, Peter Teekamp, Bart van Leeuwen en Rob Stenders maakten elk één dag per week één uur radio voor een netwerk van 34 stations. Helaas was de advertentiemarkt toen nog niet klaar voor commerciële radio en de onduidelijke legale status van veel stations maakte dat het project niet het commerciële succes werd dat we hadden gehoopt.

- In België maakte je ook radioprogramma’s waarin Nederlandse artiesten de hoofdrol speelden?
In het verlengde van ‘De Zoo’ maakten we wekelijks een uur met uitsluitend Nederlands product. Artiesten als Gerard Joling, Mai Tai en Danny de Munk waren toen heel groot in Vlaanderen en kregen daar meer airplay dan hier op de landelijke zenders. Conamus (tegenwoordig Buma Cultuur, red.) was één van onze partners.

- Je hebt ook jaren voor John de Mol Produkties gewerkt om nieuwe tv-programma’s te ontwikkelen. Wat hield dat precies in?
Eenvoudig, met z’n allen rond de tafel en brainstormen. Dat was een zeer boeiende ervaring. Ik heb in die periode een heleboel geleerd en een heleboel meegemaakt. TV blijft een zeer interessant vak, maar ik vrees dat de echte magie langzaam gedoofd is.

- Hoe ben je bij Radio 192 terecht gekomen?
Ik had Ad Bouman wel eens ontmoet bij tv-opnames van ‘Het gevoel van’. Ik was ook als gast bij de opening van Radio 192 op die hete 4de juli in 2001. Ik wilde weer heel graag radio gaan maken, en hier zag ik een mooie kans. Het klikte meteen tussen Ad en mij. Ik heb daar met de hele ploeg medewerkers fraaie momenten beleefd. Veel van hen spreek ik nog regelmatig.

- Radio 192 heeft zware (financiële) tijden beleefd, hoe heb je dat ervaren en waarom ben je bij Radio 192 gestopt?
Het is eeuwig zonde dat we met het unieke format van 192 nooit de vertaalslag hebben kunnen maken naar commercieel succes. Ik heb geen zin om hier met de vinger te gaan wijzen. Ik weet wel dat heel veel mensen er alles aan hebben gedaan om er het allerbeste van te maken. Helaas. Toen de situatie steeds nijpender werd, belde Ferry Maat me met de vraag of ik zijn producer wilde worden bij het latere Radio Veronica. Ik was enorm vereerd met het aanbod en het was de enige verstandige beslissing die ik op dat moment kon nemen. Maar ik heb wel met veel moeite en pijn afscheid genomen van 192.

- Je was bij Radio Veronica producer van Ferry Maat. Wat hield dat precies in?
Ik maakte samen met Ferry één van de best beluisterde middagprogramma’s van de Nederlandse radio. Mijn taak was zorgen dat er ‘content’ was voor het programma: shownieuws, info bij de soulshow classics en ik heb de rubriek ‘One Hit Wonder’ bedacht. Voor de Soulshow deed ik onder andere het soulnieuws, onderhield contacten met platenmaatschappijen en ik regelde de afhandeling van prijsvragen.

- Naast producer van Ferry Maat deed je nog meer bij Radio Veronica?
Ik heb de openingsuitzending geproduceerd, live vanaf de Norderney in Monnickendam. Dat was een eervolle klus. Een jaar later heb ik met Bart van Leeuwen D-Day geproduceerd, waaronder de Top 5 van beste Veronica radioprogramma’s aller tijden. Dat zijn vijf mooie documenten geworden. En na het overlijden van Rob Out heb ik een In memoriam gemaakt. Ook weer samen met Bart.

- Een jaar geleden ben je met Radio Rembrandt gestart, wat komt daar allemaal bij kijken?
Radio Rembrandt wil aantonen dat Nederland beschikt over een onschatbaar muziekrepertoire in uiteenlopende genres. Wij hebben een format bedacht waarin zowel ruimte is voor de zogenaamde Hollandse hits, maar ook Nederpop en Nederbeat. Het is een opmerkelijke mix die je van Jan Smit naar George Baker brengt en van Q65 naar Di-Rect. Niet allemaal zomaar door elkaar heen gehusseld natuurlijk.

De ochtend en de middag wordt vooral gekenmerkt door Nederlandstalige artiesten en Polderpop, terwijl tegen de avond de rock- en popliefhebber z’n hartje kan ophalen. Maar op Radio Rembrandt hoor je ook Wim Sonneveld, Robert Long, Frans Halsema en Toon Hermans. We zijn bijzonder trots op onze vormgeving. Die is van de hand van Dick Bakker en onze vaste stem is Ron Brandsteder. Radio Rembrandt wil een populair Nederlands radiostation zijn, maar met een gouden randje er omheen.

- Welke distributiemogelijkheden zijn er in de toekomst haalbaar voor Radio Rembrandt?
De mogelijkheden zijn talrijk. Maar wij richten ons op digitale distributie. We zijn nu met alle Nederlandse kabelmaatschappijen in gesprek, en de meeste van die gesprekken zijn intussen afgerond. De verwachting is dat we op zeer korte termijn op de meeste kabelnetten digitaal te ontvangen zijn. UPC geeft Radio Rembrandt vanaf mei door. Casema volgt spoedig. En bij Essent zijn we voorlopig opgenomen in het aanbod van @home.

- Wat kunnen we in de toekomst van Radio Rembrandt verwachten, en wat zou je zelf nog graag op radiogebied willen bereiken?
Ik hoop dat Radio Rembrandt een belangrijke speler wordt op het gebied van Nederlands repertoire. Bij de landelijke stations komen artiesten als Frans Bauer of Jan Smit met moeite aan de bak. Dat is ronduit belachelijk. Maar ook rockbands hebben het vaak moeilijk. Met Rembrandt willen we een breed podium bieden aan al die uiteenlopende muziekstromingen, van vroeger en nu. Maar het is niet zo dat we klakkeloos alles draaien ‘omdat het Nederlands is’. Het moet wél goed gemaakt zijn. Of het dan feestmuziek is of symfonische rock, dat maakt niet uit.

- Wat zijn jouw favoriete platen van dit moment en allertijden?
Dat varieert van (bijna) alles van Earth, Wind & Fire tot Rob de Nijs en The Sheer. Maar ik kan ook erg genieten van Chicago en E.L.O. Verder vind ik de muziek van The Cats van een eenzaam hoog niveau. Dat is zo’n uniek repertoire. En momenteel ben ik op Nederlands vlak erg onder de indruk van wat Nick & Simon maken. Ik heb hun album gehoord en dat wordt een enorme hit!

- Heb je nog tijd voor andere dingen naast het medium radio?
Ik ben een sociaal beestje en geniet graag met vrienden van een lekkere maaltijd. In de keuken kan ik me heerlijk uitleven.

- Hoe zie jij de toekomst van radio?
Laat ik deze vraag maar beantwoorden met een hoopvolle gedachte. Ik vind het jammer dat er in Nederland zo vaak volgens Amerikaanse formules wordt gewerkt en gedacht. Anders dan Amerikanen hebben de meeste Nederlanders (en Vlamingen) een brede muzikale basis meegekregen in hun jeugd.

Ik hoop dat initiatieven als Radio Rembrandt, maar ook onze partners van KX Radio, de ruimte krijgen om een groot publiek te bereiken. Want ik ben ervan overtuigd dat er genoeg mensen zijn die soms wel eens wat anders willen dan de hapklare brokken die ze nu dagelijks krijgen voorgeschoteld op de meeste landelijke zenders. Zowel Radio Rembrandt als KX Radio zijn verkrijgbaar in vele smaken.

Gerelateerde Artikelen