Kies je favoriete radiostation

Dossiers

In gesprek met: Wouter van der Goes [3FM] (deel 2)

In gesprek met?

Wouter van der Goes werd geboren op 18 januari 1973 in Alkmaar. Toen hij eenmaal kennis maakte met het fenomeen radio, was Wouter niet meer te houden. Hij haalde zijn MEAO-diploma en zijn Assurantie B. Met dat diploma ging hij aan de slag bij een verzekeringsmaatschappij.

In gesprek met: Wouter van der Goes [3FM] (deel 2) Toch bleek zijn liefde voor radio sterker. In 1995 startte hij zijn carrière bij Radio 538. Daar presenteerde hij onder andere de programma’s ‘538 Classics’ en ‘Weekend Warming Up’. Vervolgens maakte hij de overstap naar Veronica FM. Dat station startte op 1 januari 1998. Het station ging later Yorin FM heten en voor het station heeft Wouter vele programma’s gepresenteerd, zoals ‘Yor@Work’ en de ‘Pepsi Chart’. Maar het hoogtepunt was de middagshow ‘Gijs & Wout in de middag’ dat hij samen maakte met Gijs Staverman. Toen Gijs het programma verliet, zette Wouter solo de middagshow voort.

Maar in 2004 maakte hij bekend over te stappen naar 3FM om het gat op te vullen dat Ruud de Wild achterliet bij zijn vertrek naar Radio 538. De klus was niet gemakkelijk, want De Wild was ongekend populair. In zijn eerste maanden bij de publieke zender liep het marktaandeel sterk terug, maar even later klom het net zo hard weer omhoog. Wouter van der Goes is momenteel dagelijks te horen tussen 16:00 en 18:00 uur op 3FM met zijn programma ‘Wout!’.

- In hoeverre vervult 3FM een publieke taak volgens jou? Sommige mensen vinden namelijk van niet, zoals D66-kamerlid Bert Bakker.

Het verhaal met Bert Bakker is heel interessant. Hij heeft eerst wat geroepen, maar is zich er toen in gaan verdiepen en is hier zelfs nog geweest. Florent Luyckx heeft hem toen verteld wat wij hier aan het doen zijn en waarom. Toen Bakker hier wegging, zei hij dat hij ‘dit niet allemaal wist’. Zijn visie is daarna ook verandert.

Het is ook jammer aan sommige politici, en daar is meneer Bakker niet de enige van, dat ze eerst wat gaan roepen en dan pas kijken wat er echt gebeurt. En ze roepen natuurlijk ook maar wat ze wordt toegefluisterd door mensen om hen heen. Het zou aardig geweest zijn van meneer Bakker als hij daarna nog een soort van rectificatie de deur uit had gedaan, maar dat is natuurlijk niet gebeurd.

Maar om even terug te komen op je vraag; ik vind dat 3FM absoluut een publieke taak vervult. Ik begrijp niet de mensen die over ons zeuren, zoals Jan Marijnissen. Feitelijk wordt hetgeen we nu doen, ook tegen ons gebruikt. Op een gegeven moment ga je een plaat draaien van een nog onbekend bandje en omdat je het goed inkleedt, wordt het een hit. Een voorbeeld daarvan is Racoon.

We draaien nog steeds de platen van Racoon, want onze luisteraars houden ervan. Maar dan draaien we na Racoon een onbekende plaat en dat wordt ook opeens een hit. En omdat het een hit wordt, beginnen mensen opeens te roepen dat we heel veel van dat soort liedjes moeten draaien. Maar als je alleen maar onbekende liedjes draait, kun je er niets meer mee.

Je bereikt het publiek niet, de luisteraars haken af en dus kun je ze niets meegeven. Dus iets wat we nu heel goed doen, wordt tegen ons gebruikt. Wij draaiden bijvoorbeeld alle singles van Racoon die ze hebben uitgebracht voor ‘Love You More’. Een nummer als ‘Feel Like Flying’ heb ik geen enkel ander station gehoord. Opeens wordt dan ‘Love You More’ een hit en beginnen mensen te zeiken dat we die plaat dan maar niet meer moeten draaien. Een korte discussie erover is leuk, maar daarna heb ik zoiets van ‘ga maar weg en steek lekker je kop in het zand’.

Het is voor sommige mensen misschien ook moeilijk te begrijpen dat het uitvoeren van de publieke taak best leuk kan zijn voor mensen om naar te luisteren. Of dat het zelfs succes kan hebben. Dat zou toch eens wat zijn. Dat je een publieke taak uitvoert, maar dat er ook nog mensen naar luisteren. Als 3FM gaat groeien, beginnen mensen te klagen omdat ze vinden dat dat de bedoeling niet kan zijn.

- Wat is jouw mening van het beleid van het kabinet wat betreft de Publieke Omroep?

Ik geloof dat er bij de Publieke Omroep heel wat kan veranderen. Met name bij 3FM is er ook al heel wat verandert. Een verandering is voor iedere ondermening positief. Het zorgt ervoor dat je scherp blijft, dat je efficiënter gaat werken en dat je nieuwe dingen ontdekt. Dat geldt ook voor de Publieke Omroep.

Maar wat mevrouw Van der Laan nu van plan is, ik denk dat dat echt nergens over gaat. Ik vind het ook heel gevaarlijk dat ik nu opeens allerlei stropdassen van de VVD hoor over hoe Nederland 2 eruit zou moeten gaan zien. Daarmee krijg je dus ook dingen als die uitspraken van Bert Bakker, die eerst iets roept en daarna pas na gaat denken of het allemaal wel klopt. Dat vind ik geen goede ontwikkeling.

Ik ben dus niet tegen verandering en ben er ook niet op tegen om te kijken of we het allemaal wel goed doen. Ik geloof best dat 3FM kan veranderen, maar dit lijkt me niet de goede manier.

- Wat vind je van het opheffen van de NPS?

Als alles efficiënter kan en daardoor beter wordt, moet daarvoor gebeuren wat er nodig is. Maar het is mij nog niet duidelijk, waarom de NPS dan zou moeten sneuvelen. Ik weet ook nog niet waarom de NPS zou moeten blijven, dus ik laat het nog even in het midden.

Dingen moeten gewoon beter worden en daar moet je voor open staan. Dat is niet iets dat alleen nu moet bij de Publieke Omroep, maar ook nog over tien jaar. De gedachte achter het plan is best goed, maar de uitwerking is een politiek compromis.

Wat je ook krijgt, en daarmee kom ik eigenlijk weer terug op het vorige onderwerp, is dat mensen die aandeelhouder zijn van Radio 538 ook opeens dingen gaan roepen. Fons van Westerloo, de baas van RTL, laat ook geen kans onbenut om te vertellen dat het marktaandeel van de Publieke Omroep wel eens flink zou kunnen gaan dalen. Maar daaraan moet je niet afmeten of de plannen van Medy van der Laan goed zijn of niet.

Een goed voorbeeld wat betreft televisie is Costa. Dat is een televisieserie waarmee de makers niet alleen maar zoveel mogelijk mensen wilden laten kijken, maar waar ook iets inzat voor jongeren. RTL wilde het niet hebben en SBS ook niet. Toen zei de toenmalige BNN Voorzitter Gerard Timmer: ‘Kom maar hier, ik wil het wel gaan uitzenden.’ Dus BNN begint met een seizoen Costa.

Het ging over jongens en meisjes aan het strand in Salou, maar er zaten ook onderwerpen tussen als relaties, seksuele problemen en homoseksualiteit. Gerard Timmer vond dat hij daardoor twee dingen kon combineren: het nuttige met het aangename.

Het eerste seizoen zat erop en Costa was een enorme hit. En dan roept opeens zo’n enorme lul dat BNN Costa helemaal niet zo mogen uitzenden. Want het ook bij een commercieel station gepast omdat het veel kijkers trekt. Nou, bedankt. Dan heeft het een boodschap en bereik je mensen, maar dan mag het ook weer niet. Deze mening heb ik niet sinds ik werk voor BNN, maar dat heb ik altijd belachelijk gevonden.

De huidige politieke discussie wordt door commerciëlen gebruikt om hun winst te doen stijgen. Ik kan je garanderen dat als Nederland 1, 2 of 3 uit de lucht wordt gehaald, dat Fons van Westerloo dan een enorme fles champagne opentrekt. Datzelfde geldt voor John de Mol. Maar daar wordt niemand beter van, behalve de aandeelhouders in stropdassen van RTL, SBS of Talpa.

- Hoe is het om bij BNN te werken?

Heel erg leuk. BNN heeft de beste feestjes van alle omroepen en het is een ontzettend gek bedrijf. BNN heeft een missie. Leuke radio, tv en internet voor jongeren waar ze ook nog iets mee kunnen. Je kunt daar bij wijze van spreken om drie uur ’s nachts binnenkomen en daar zit dan nog iemand iets te doen. In iedere hoek van het gebouw van BNN gebeurt iets. Soms is dat ook wel lastig, want dat betekent ook dat er geen plek is bij BNN waar je even rustig iets kunt doen. Maar dat heb ik liever dan dat het een dooie boel is.

De beste programma’s bij BNN worden nog steeds bedacht aan de voetbaltafel en bij de koffiezetautomaat. We hebben nog wel een officiële vergaderruimte, maar ik ben er vandaag achtergekomen dat die nu dienst doet als seksuele ontdekkingsruimte voor het programma ‘Spuiten & Slikken’. En BNN is ook een jonge omroep zonder een lange geschiedenis. BNN is jong en redelijk fris in aanpak.

Maar als ik van Giel hoor hoe het bij de VARA gaat, is dat ook heel erg anders dan tien jaar geleden hoor. Die ontwikkeling is gewoon aan de gang.

- Maar zou je het een probleem vinden om over te moeten stappen naar een andere omroep?

Ik denk wel dat er een verschil is tussen BNN en veel andere omroepen. Het is wel een verschil of je voor de VARA werkt of voor BNN.

- Wat zou dat verschil dan zijn tussen de VARA en BNN?

Nou, ik denk dat de VARA en BNN op het gebied van radio nog wel redelijk dicht bij elkaar liggen. Het is hier ook zo dat Giel is van de VARA en Claudia ook, maar we werken allemaal voor 3FM. Maar er zijn ook wel verschillen. Ik denk dat de EO wel heel anders is als BNN. Maar bij 3FM hoef je nooit naar een andere omroep, of je moet het echt zelf willen.

- Wat vind je een nadeel van 3FM?

Nou, ik werk heel graag voor BNN en kom daar ook heel erg graag. Ik ga mezelf nu een beetje tegenspreken, maar ik zou het wel heel erg gaaf vinden als de redacties van programma’s in het 3FM-pand komen te zitten in plaats van apart bij de omroepen.

Dus dat ik ’s morgens binnenkom en even koffie ga leuten bij de redactie van Giel, vervolgens een broodje jat bij de redactie van Claudia en dan doorloop naar mijn eigen redactie. Dat heb je nu niet. Je komt elkaar wel meerdere malen per week tegen, maar het zou erg leuk zijn als de voetbaltafel van BNN hier bij 3FM komt te staan.

Ik spreek mezelf nu dus wel wat tegen, want die gezelligheid krijg ik weer terug door de hele dag bij BNN rond te lopen. Maar het zou voor 3FM goed zijn, als we met zijn allen in één gebouw zouden zitten. Daar zouden we ook wel iets aan hebben. Op de zender zou je dat ook horen.

- Maar zouden dan niet gewoon alle omroepen moeten verdwijnen?

Nee, zeker niet. Ik neem BNN als voorbeeld: want als ik kijk naar wat er voor jongeren op televisie is, dan ben ik heel erg blij dat BNN er is. In dat opzicht zijn wij ook een omroep die een verschil maakt binnen het publieke bestel. Ook de VPRO, al zijn ze tegenwoordig iets gematigder, maakt een duidelijk verschil.

Het blijft een heel moeilijk iets. Verschillen moet je houden. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik je niet zo goed kan definiëren wat het verschil is tussen sommige andere omroepen, alhoewel dat verschil er waarschijnlijk wel is. LLiNK is een nieuwe omroep, maar ik weet nog niet waar ze voor staan. Al is dat ook wel logisch, omdat ze net bestaan. Waarschijnlijk kom ik daar nog wel achter. Het is dus niet zo dat ik meteen een oordeel vel.

Maar ik denk wel dat samenwerking heel erg goed is. Waarom zou je een dj van de VARA en een dj van BNN niet meer laten samenwerken daar ze samen in één pand te zetten? Daar kom je verder mee, zonder dat je de omroepidentiteit kwijt raakt. Je moet niet alles op een grote hoop gooien, daar geloof ik niet in. Ik ben ook één van de weinigen die niet aanhanger is van het BBC-model, want dat moeten we vooral niet doen.

- Wat was het hoogtepunt uit je carrière?

Het meest indrukwekkende dat ik mee heb gemaakt is toch wel de Darfur-actie. Ik was toen relatief nieuw bij 3FM. Ik heb toen al mijn collega’s, hoewel ik er al een paar maanden werkte, op een betere manier leren kennen dan elke andere manier die maar te bedenken valt.

Giel en Claudia, maar met name ook de mensen die achter de schermen allemaal rondliepen. Ineens weet je van iemand niet alleen de voornaam, maar ook de achternaam, de woonplaats en hoe ze elkaar zitten. We moesten zeer intensief samenwerken, dus dan ontkom je er niet aan.

De avond voor de actie van gang ging zat ik ’s avonds thuis op de trap en vroeg ik me af waar ik in godsnaam mee ging beginnen. Ik heb de volgende ochtend Claudia thuis opgehaald en we kwamen aan in Utrecht en toen dacht ik er ook aan van ‘wat als we nou straks de actie hebben gedaan en 40.000 euro opgehaald hebben?’ Ik dacht dat het echt een enorme afgang zou gaan worden.

Toen kwam Giel op dinsdagochtend naar me toe en die gaf me De Telegraaf. Ik dacht toen serieus: ‘Iemand heeft een Telegraaf gephotoshopt en ons op de voorpagina gezet.’ Giel dacht precies hetzelfde, want hij had die krant gevonden in het hok waar die gore sapjes werden gemaakt.

Ook RTL Boulevard wilde met ons praten. Niet dat we zo bezig waren met die aandacht, maar we merkten dat er echt wat gebeurde. Op dinsdagavond kregen we de eerste tussenstand en die was 150 duizend euro. Toen wisten we dat het in ieder geval geen afgang zou gaan worden.

Om drie uur ’s nachts kwamen er nog mensen langs en het werd erger en erger. Uiteindelijk hadden we bijna een miljoen bij elkaar. Er hebben ook foto’s gestaan op internet van het noodhospitaal, dat heeft iedereen kunnen zien. We hebben het echt ergens voor gedaan. Niet alleen wij drieën, niet alleen 3FM, maar ook al die mensen die geld hebben gegeven.

Daarom is het ook zo terecht dat wij die Marconi Award hebben gewonnen. Niet voor ons ego, al is het best grappig om een stuk taart naar binnen te werken vanwege zo’n award. Maar zoveel mensen hebben door die actie iets gedaan. Vergeet dat zure gelul van Patrick Kicken en Rick Romijn, deze actie was gewoon heel erg goed. Nogmaals, we deden het niet voor onze ego’s, maar om iets voor elkaar te krijgen. Ik snap echt niet dat sommige mensen zuur gaan praten over die Marconi Award. Wij hebben iets gedaan voor duizenden mensen.

Op een gegeven moment kwamen er ook een paar gasten van de Nederlandse Moslim Omroep langs om te vertellen dat zij onze actie steunden. Het lag toen allemaal zo gevoelig, net na de moord op Theo van Gogh. Er hing een ontzettende grimmige sfeer in Nederland, meer nog dan nu soms het geval is. En dat is niet alleen onze verdienste, maar ook hun verdienste, dat ze dat hebben gedaan.

Ik kan echt nog wel een uur doorgaan met waarom de actie een hoogtepunt was, maar het lijkt me duidelijk. En ik heb nog nooit zo erg genoten van een appel. Dan vergeet ik nog de seks met Claudia, hahaha.

Maar het gaat om het resultaat: er is nu een noodhospitaal waar een klein bordje voor staat met hoe dat geld bij elkaar is gekomen. En er zijn mensen, zonder ons ego te strelen, die nu leven en die anders nu dood waren geweest. Daar gaat het mij om. En dus gaan we het keihard weer doen.

- Is er al wat meer bekend over hoe de actie er dit jaar uit gaat zien?

Nee, behalve dat we weer gaan samenwerken met het Nederlandse Rode Kruis. Die gasten weten wat er gebeurt en waar de hulp nodig is, want er gebeuren dingen op de wereld die je echt niet wilt weten. Die samenwerking gaat nog intensiever worden, zodat we kunnen kijken hoe we niet een miljoen, maar anderhalf miljoen bij elkaar kunnen krijgen.

Er gebeuren dingen die je niet wilt weten, want dan heb jij geen honger meer vanavond. Je wilt niet weten waar de mensen van het Rode Kruis zo af en toe naartoe worden gezonden.

- Weet je al wie er in het huis gaat?

Nee, want dat is helemaal nog niet belangrijk. Daar zijn we echt helemaal nog niet mee bezig. Het gaat niet om jezelf, maar om de dingen die bereikt gaan worden. Het enige nadeel van vorig jaar is dat je toch die grens over wilt gaan wat betreft het binnengehaalde geld. Maar goed, ook al blijven we steken op 800 duizend euro, dat is nog een fantastisch bedrag waar je veel mee kunt gaan doen. Het is dus geen egospelletje van wie nu het huis in mag.

- Gaat er ook weer geld opgehaald worden door middel van het door luisteraars laten aanvragen van muziek?

Dat zou kunnen. Je kunt waarschijnlijk nog gewoon via muziek geld bij elkaar krijgen. Daar is het allemaal mee begonnen, want de muziek zorgde ervoor dat het geld bij elkaar kwam. Laten we bij 3FM nou iets met muziek hebben en ook nog iets voor elkaar willen krijgen in Darfur. Die combinatie blijft?

- Ben je niet bang dat het effect van de actie minder wordt?

Nee, helemaal niet. En nogmaals, het gaat niet om ons. Als je sommige verhalen leest, zou je nu al willen beginnen met de actie. Van mijn part zijn er mensen die het belachelijk vinden dat we het weer doen, maar krijg dan maar lekker de tering. Ga dan maar eens de verhalen lezen over vrouwen waarvan de benen worden gebroken, zodat ze daarna rustig kunnen worden verkracht.

Daar is de hele actie mee begonnen, toen Giel, Claudia en ik over dit verhaal een documentaire hadden gezien op Nederland 3. Ik ga dan niet reageren op het feit dat mensen er problemen mee hebben dat wij het weer gaan doen. Als mensen dat vinden, werk dan maar niet mee en maak dan maar geen geld over.

Door Joost Strootman.

Gerelateerde Artikelen