Kies je favoriete radiostation

Dossiers

In gesprek met: Mezen Dannawi [FunX]

In gesprek met?

Al lijkt het niet zo, maar FunX is officieel nog steeds een lokale publieke omroep. Het station ontstond uit een initiatief van vier lokale omroepen. Dat waren SALTO Amsterdam, Slor Rotterdam, Stadsomroep Den Haag en RTV Utrecht. Ook het Ministerie van OC&W betaalt mee aan FunX. Het station ging van start in augustus 2002 op vier etherfrequenties in de grote steden.

In gesprek met: Mezen Dannawi [FunX] FunX begon met vier edities: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. De programmering van de edities ziet er hetzelfde uit, maar de presentatoren verschillen, zodat bijvoorbeeld het programma ‘FunX Talk’ in Amsterdam een andere presentatrice heeft dan Den Haag. Ook het weerbericht is gericht op de stad van de editie.

FunX richt zich op jongeren. De dj’s zijn bijna allemaal rond de twintig en ook de beleidsbepalers hebben nog een heel leven voor zich. Op de zender is alleen maar urban te horen, maar dan wel in de breedste zin van het woord. Het is niet de Amerikaanse rap die de boventoon voert, want het gaat om de mix. Er is een afwisseling te horen van latin, turkpop, r&b, mixpop, reggae, african, 2step, arab en hiphop. Het station is populair in de grote steden, want uit onderzoek van Interview/NSS in opdracht van FunX blijkt dat de zender een dagbereik van 21 procent heeft in de groep van mensen tussen de 15 en 25 jaar.

Maar sinds kort kunnen ook mensen die niet in de Randstad wonen, luisteren naar FunX. De publieke omroep heeft in 2003 namelijk het commerciële radiostation Colorful Radio overgenomen om op dat kanaal Urban Radio te starten. Maar de publieke omroep werd terug gefloten en zo kwam er kabellicenties die voorheen van Colorful waren, vrij. FunX kocht ze over en in bijna heel Nederland is FunX (editie Amsterdam) nu te horen via de kabel.

In het najaar van 2004 begon FunX met een extra kanaal. Naast de streams van de vier edities is via de website nu ook FunX Plus te beluisteren. De stream is gestart als service naar de luisteraar. De oorspronkelijke bedoeling was om op het kanaal doelgroepenprogramma’s en live-optredens uit te zenden. Maar het Commissariaat van de Media vond dat geen goed idee, zodat op dit moment op FunX de beste fragmenten van de vier edities te horen zijn.

Radio.NL ging in gesprek met Mezen Dannawi, de programmadirecteur van FunX. Hij werd in 1974 geboren op Curaçao. Zijn moeder is Antilliaanse, maar zijn vader is Libanees. In februari 1990 begon zijn radiocarrière bij het station PJO-9 Laser 101 op Curaçao. In het jaar 1996 begon hij ook met een televisiecarrière bij Tele-Curaçao. Maar toen hij naar Nederland ging, begon hij eerst met zijn studie geneeskunde. In het jaar 2000 legde hij zijn artseneed af. Datzelfde jaar begon hij bij Colorful Radio. In 2002 maakte hij de overstap naar Stadradio Rotterdam en in 2003 naar zijn huidige werkgever FunX.

- Hoe ben je bij FunX terecht gekomen?

Ik heb een try-out gedaan en ben als presentator op de zondagavond begonnen. Daarna ben ik van presentator naar programmaleider doorgegroeid en recent gepromoveerd tot mijn huidige functie.

- Wat straalt FunX voor jou uit?

Jong, vrolijk en respectvol. FunX is een weerspiegeling van wat je om je heen ziet in de Nederlandse steden. Voor de verandering eens benaderd vanuit een positief perspectief. Terecht. Er gebeuren namelijk ook hele mooie dingen in de grote steden. En dat hoor je terug op FunX. Je collega’s van de Nieuwe Revu beschreven het misschien wel daarom als ‘het positieve geluid van FunX’

- Radio is onder jongeren niet echt populair. Hoe weten jullie de jongeren dan toch te bereiken?

Door ons allereerst af te vragen waarom radio niet populair is onder jongeren. Door met ze te bespreken hoe het dan wel zou moeten. En het vervolgens gewoon te doen! Als je jongeren maar echt serieus neemt. Wij praten bij FunX niet over jongeren, maar met jongeren. Elke dag weer. En niet alleen over mode en ringtones, maar ook over bijvoorbeeld religie en familie. Issues die tegenwoordig –in tegenstelling tot 20 jaar geleden- minstens even belangrijk zijn voor jongeren.

- Waar stopt voor jou de publieke omroep en begint de commerciële omroep?

Daar bestaan hele duidelijke kaders voor in de wet. Persoonlijk vind ik de publieke omroep beginnen daar waar de commerciële omroep niet verder kan. Mediainitiatieven die niet commercieel ‘feasable’ zijn, maar waar wel genoeg behoefte voor bestaat bij (een significante proportie van) het publiek. Dat zijn mediainitiatieven die bij de publieke omroep horen. Maar ja, dat is mijn persoonlijke mening.

- FunX brengt ook serieuze zaken, zoals te horen is in het programma ‘FunX Talk’. Hoe reageren jongeren daarop?

Veel beter dan je misschien zou verwachten op basis van het (blijkbaar fout geschetste) beeld over jongeren in de media. Het is een van de best beluisterde programma’s op FunX. Jongeren bespreken onderling onderwerpen die echt relevant zijn voor stadsjongeren. Zonder de professoren die dertig jaar ouder zijn en ze de les komen leren via de radio.

FunX Talk is nou typisch zo’ n programma waar ik het net over had; minder aantrekkelijk voor de commerciële omroep, maar wel een wezenlijk onderdeel van de publieke omroep.

- Jullie presentatoren en beleidsmakers zijn bijna allemaal jong. Zorgt dat soms niet voor problemen?

Ja, natuurlijk. Maar die wegen absoluut niet op tegen de voordelen. De crew is gedreven en leergierig. Dat compenseert ruimschoots voor het gebrek aan ervaring bij de presentatoren.

Bij de beleidsmakers ligt het iets genuanceerder. Die hebben de ervaring wel nodig voor een gezonde bedrijfsvoering. We hebben het geluk bij FunX dat onze beleidsmakers inderdaad ook jong zijn, maar toch al genoeg hebben meegemaakt in de mediawereld om de juiste beslissingen te nemen.

- Een ander jongerenstation is SLAM!FM. De muziek op de zenders is totaal verschillend, maar jullie proberen allebei de jongeren te bereiken. Zij doen dat met dj’s van boven de dertig. Waarom kiezen jullie voor mensen tussen de twintig en dertig?

Effectief radio maak je door de luisteraar niet alleen toe te spreken, maar vooral ook aan te spreken. Dat gebeurt het snelste en het beste als de belevingswereld van de presentator aansluit op die van de luisteraar. Leeftijdsverschil kan hierbij belemmerend werken. En dan heb ik het niet over minimale verschillen in leeftijd, maar vooral over de grote verschillen in ‘lifestyle’ die ontstaan zo rond het dertigste levensjaar.

- Radio 538 startte vorig jaar het urbanstation Juize.FM. Wat vind je het voordeel van FunX ten opzichte van Juize.FM?

Ik verwelkom de komst van Juize.FM in het radiolandschap in Nederland. FunX en Juize.FM bijten namelijk absoluut niet en kunnen prima naast elkaar bestaan. Het zijn gewoon twee verschillende formats. Toen Radio 538 met Juize.FM begon vond ik het daarom allemaal best. Maar wat erachteraan kwam (met name door de VCR) vond ik –puur persoonlijk-  een zielige vertoning. Een olifant die zo tekeer gaat, omdat een muis zogenaamd te dicht in de buurt komt. Al die rechtszaken, al die advocaten. Zonde van het geld. Waar ik vandaan kom, beconcurreerden we elkaar gewoon ‘on air’. Stuk goedkoper en het levert prachtige radio op!

Het grote verschil tussen FunX en andere zenders die urban doen of zijn gaan doen, is dat FunX echt urban is. Geboren uit een behoefte in de Nederlandse steden. Uitgevoerd voor en door Nederlandse stadsjongeren.

- Hoe zie jij de toekomst van FunX?

FunX is voor een groot deel bedacht en ingevuld door de doelgroep zelf. FunX hanteert niet voor niets de slogan ‘ Welkom Bij Jezelf’. Dus wat is de toekomst van FunX? Tsja … vul zelf maar in! En als je denkt dat je daaraan kan bijdragen, mail me dan op mezen@funx.nl

Door Joost Strootman.

Gerelateerde Artikelen