Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Duidelijkheid over DAB-licenties

DAB

Op 15 december wordt de Tweede Kamer geïnformeerd over de uitgifte van een commerciële DAB licentie. Tot nu toe mocht alleen de publieke omroep digitale radio-uitzendingen verzorgen. Het bedrijf db Europe, dat geavanceerde datadiensten via het DAB netwerk wil aanbieden, dringt er bij kamerleden op aan het zendernetwerk niet alleen in te richten voor de migratie van FM/AM naar DAB, maar ook voor nieuwe en bestaande digitale toepassingen.

Volgens db Europe oprichters Willem Toerink en Riens Meijer proberen traditionele radiomarktpartijen met "verkeerde en onjuiste argumenten" de invoering van DAB te vertragen, ondanks het inzicht dat de invoering ervan onontkoombaar is. Tot nu toe is dbEurope de enige serieuze gegadigde voor de licentie. De huidige commerciële FM-vergunninghouders weigeren de kansen van DAB te onderkennen en daarnaar te handelen, zo stellen beide ondernemers in een brief aan de kamerleden. Die houding is niet verstandig, want de commerciële landelijke radiostations krijgen door de invoering van DAB een bereik van honderd procent, terwijl dat nu via FM nu nog maximaal zeventig procent is.

Maar er moet nog veel gebeuren wil DAB van de grond komen, zo zeggen beide ondernemers. In Europa zijn de DAB ontvangers technisch en qua systematiek, functionaliteit, gebruiksmogelijkheden en vormgeving nog niet op de digitale mogelijkheden en eisen van de 21ste eeuw afgestemd. Daardoor is de kwaliteit van het geluidssignaal onder de maat en wordt de ontvanger in vergelijking met de bestaande FM/AM ontvanger niet als een aantrekkelijke verbetering ervaren. Voor DAB ontvangst is nu eenmaal een aangepaste ontvanger nodig.

db Europe heeft zelf een apparaat ontwikkeld, de Personal communication Pocket, waarmee zowel data (internet, e-mail) als radio ontvangen kan worden, via Band III en de zogenoemde L-Band, maar die moeten dan wel in een infrastructuur worden samengebracht.

Door DAB optimaal in te zetten, niet alleen voor digitale radio, neemt de reclamewaarde van het medium radio volgens db Europa toe. Zo kunnen luisteraars individueel beter benaderd worden door een slimme koppeling van zowel narrow- als broadcasting netwerken. [Jan Libbenga/Emerce/Radio.NL]]

Gerelateerde Artikelen