Kies je favoriete radiostation

Dossiers

De luistercijfers (Season 2, Episode 3)

Columns

OK, gisteren zijn Radio 3FM, Yorin FM en Radio 538 besproken. Vandaag Sky, Noordzee en heel even Radio 2.

Eerst Noordzee FM. Dat station moest maandenlang toekijken hoe de luistercijfers daalden. Met name de ochtend- en middagshow hebben forse tikken gehad. Maar de juni/juli meting was het omslagpunt. De laatste meting laat weer een flinke stijging zien voor Gordon en die middagfiguren. Overall zijn er ook weer groene in plaats van rode cijfers zichtbaar. Ik heb al een keer eerder geroepen dat het wel goed zou komen met Noordzee (maar dat stuk heeft de site helaas nooit gehaald.).

Noordzee is echter al een tijdje niet verkeerd bezig. Het muziekformat is redelijk afgestemd op de doelgroep en het station probeert een duidelijk gevoel uit te stralen. De meest recente wijziging is volgens mij een gouden greep. Entertainment nieuws op een op vrouwen gericht station. Dat zou best wel eens aan kunnen slaan.

Dat wil niet zeggen dat Noordzee direct keihard door gaat groeien. De zender kampt nog steeds met een imagoprobleem. D’r zijn nog veel mensen die denken dat Noordzee een Nederlandstalige zender is (collega Jasper vroeg me laatst nog of Noordzee niet een NL talige licentie had). De marketingcampagnes zijn ook niet altijd even sterk. De vorige – "Je krijgt er zin in met Noordzee FM"  was op TV best sterk, maar die billboards communiceerden het gevoel niet goed. De TV-spot maakte nog enigszins duidelijk waar je zin in kreeg door Noordzee FM maar de billboards niet.

Je krijgt er zin in met Noordzee 100.7FM. Waar zin in? Om te gaan streaken? Dat soort dingen zijn jammer, want Noordzee FM kan heel veel winnen door een heldere, duidelijke en goede marketingstrategie. Ook de DJ’s hebben af en toe het billboard probleem, trouwens. Soms heb je het gevoel naar een zoutzak te luisteren. Geen enkel spoortje van enthousiasme. Ze lijken er niet allemaal en altijd zin in te hebben danwel te krijgen. Jammer. Want dat sluit dan niet goed aan op de marketing.

Maar goed, dat zal vast wel eens een keer worden verbeterd. En dan kan de zender een gestage groei in gaan zetten. Bovenstaande is ook deels op Sky Radio van toepassing. Want die laatste marketingcampagne ...

Wat een drama zeg. DJ-Free guarantee. Sky probeert daarmee te zeggen dat ze geen DJ’s hebben. Volgens mij wist heel Nederland dat al lang. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben. Leuk trouwens dat die campagne zich als een boemerang tegen Sky keert. De grappen over die DJ genaamd "Free" zijn niet van de lucht.

Het hele concern staat trouwens onder druk, maar dat was te verwachten. Het was eigenlijk al onvoorstelbaar dat Sky Radio zich zo lang staande wist te houden tussen het geweld van de collega’s zonder een krimp te geven. Maar de fundamenten van Sky vertoonden dan toch de nodige scheurtjes de afgelopen maanden.

Het aandeel is flink gedaald en de eerste plaats zijn ze kwijt. En dat blijft ook zo. Radio 538 groeit nog iets door en heeft daarmee een forse voorsprong te pakken, terwijl Sky ondertussen het slachtoffer zal gaan worden van de groei ambities van RTL FM en wellicht ook weer eens Noordzee (overigens pakt RTL FM nu het meeste bij Radio 2 vandaan, maar daar kan verandering in komen).

Ze proberen het te temperen met een reclame offensief (RTL: grijp deze kans en wijs de luisteraar eens op de reclameblokken op Sky). Ondertussen claimen ze nog steeds de nummer 1 te zijn doordat ze de meeste verschillende luisteraars per week hebben. Okay, dus de meeste verschillende luisteraars maar een lager marktaandeel. Dus een kortere luistertijd. Geeft Sky hiermee impliciet aan dat de luisteraar het een saaie zender vind?

Anyway, het is onwaarschijnlijk dat Sky de eerste positie voorlopig weer terug zal pakken. Jammer voor Sky, maar niet slecht voor de markt. Hun positie was te sterk met drie stations, waarvan twee met aanmerkelijke marktaandelen in de interessante doelgroepen. De positie is nog steeds erg sterk, dus een verzoekje aan de concurrenten: Go get ‘em.

Ik heb overigens niets tegen Sky. Ik vind alleen de reactie van ze op het verlies van de eerste plaats een beetje ... ehm ... zwak. Daarnaast was hun positie gewoon te sterk en dat is niet goed voor de onderlinge concurrentie.

Dan nog heel even Radio 2. Deze zender mag de laatste tijd weer flink inleveren en zit nu onder het niveau van een jaar geleden. Dat was overigens voor aanvang van de sportzomer wel anders. Sta dus niet vreemd te kijken als de zender de komende periodes weer aantrekt en weer boven het niveau van een jaar geleden uitkomt. Blijft de vraag hoe lang ze de groei dan vol gaan houden. Want iedere keer lijken er na een Top 2000 weer wat luisteraars te blijven hangen. Waar zit het plafond?

Morgen deel 4. Met daarin de nieuwkomers.
Gr.,
Michiel van Diesen

Gerelateerde Artikelen